Kova tuuli pyyhki järven pintaa, kun tamperelainen veneentekijä Pentti Fabritius kiinnitti kypäränsä hihnan ja käynnisti veljensä kanssa rakentamansa Argo Thorin perälaudassa olevan Mercuryn.
Vuoden 1972 syksyllä Fabritiuksen tavoitteena oli rikkoa voimassa oleva SE-luokan alle 850-kuutioisten maailmanennätys, joka oli saksalaisen Joe Marteensin nimissä. Ennätyksen saadakseen Fabritiuksen oli ylitettävä Marteensin saavuttama 106,58 km/h nopeus. Vesi oli kylmää ja ennätykseen oli sen puolesta mahdollisuudet, mutta kova tuuli veti mietteliääksi.
Painetta lisäsi se, että nyt ensimmäistä kertaa maailmanennätys olisi ehkä mahdollista saavuttaa suomalaisvalmisteisella veneellä. Itse suunnitellussa Argo Thorissa oli paperinohut kansi, jota oli vahvistettu hiilikuitunauhalla. Fabritiukset olivat todenneet sen vähentävän haitallisia värinöitä, jotka varsinkin huippunopeuden tuntumassa tuntuivat jarruttavan vauhtia. Hiilikuitu oli kevyt materiaali, mutta se toi lujuutta veneen rakenteeseen.
Lue kaikki
MOOTTORIVENEISTÄ