Tilaa
Jutut

Klassikko: Botnia 23 – Pohjanlahden fiskarista kohti Targaa

Botnia 23 syntyi esikuvanaan vanhat limisaumaiset kalastajaveneet, fiskarit. Aikanaan suosittu vene antoi valmistajalleen pohjan kehittää maailmanmainetta saaneen Targa-laivaston.

13.09.2022

TekstiJuha Virtanen

Kuvatvalmistaja

Targan historia osa 1/2

Botnia 23 edustaa rungoltaan vanhoja Pohjanlahden rannikon veneitä, joita kalastajat ja saaristossa liikkuvat ovat veistäneet aiemmin puusta. Botnian runkomallin kerrottiin olevan alun perin kotoisin Pietarsaaren ja Kokkolan väliseltä seudulta, Öjasta.

Monien mahdollisuuksien uudesta lujitemuoviveneestä pystyi tilaamaan tietyissä rajoissa toiveisiinsa sopivan veneen. Yhteistä niille oli 7,10 metriä pitkä puoliliukuva runko. Siitä oli tarjolla kolme versiota: avovene, kalastajahytillinen eli perähytillinen malli ja HT- eli hardtop-malli, jonka keulakannen alla pystyi yöpymään.

Joskus Botniaa on tituleerattu Targan esiäidiksi, mutta sitä se ei kenenkään mielikuvituksella oikeastaan voi olla, ei edes vilkkaalla mielikuvituksella. Vain Botnian ja Targan valmistaja on sama, Oy Botnia Marin Ab. Molemmat veneet on toki tehty lujitemuovista ja niitä kutsutaan veneiksi. Siihen yhtäläisyydet oikeastaan loppuvat. Jos Targa on vuorineuvosten vene, kuten sitä on joskus luonnehdittu, on Botnia 23 ollut lähinnä duunariportaan vene.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X