Tilaa
Jutut

Klassikko: König – kilpavenemoottorien ylivoimainen kuningas

König oli aikanaan ylivoimainen tekninen tuote ja kisalaitteiden kunkku, mutta tavallisten moottorien markkinoilla se ei menestynyt.

30.07.2023

Tekstijuha virtanen

Saksalainen König Motorenbau KG sai alkunsa jo 1920-luvun lopulla. Silloin saksalainen Rudolph König alkoi rakentaa Berliinissä pieniä ulkolaitamoottoreita. Myöhemmin vastuu moottorien valmistuksesta siirtyi hänen pojalleen Dieterille, jonka mieltymys moottoriurheiluun lopulta nosti Königin huipulle – ainakin siis kilpaveneilyä harrastavien parissa. Hän ajoi itsekin omalla moottorillaan aikanaan uuden maailmanennätyksen.

Alkuvaiheessa Königit muistuttivat muita sen aikaisia moottoreita. Erikoisten kilpamoottorien aika oli vasta tulossa. Königillä oli 1930-luvun alussa myös useita ”pitkähäntäisiä” sivulaitamoottoreita, joita valmistivat monet muutkin tehtaat, kuten DKW, Effzett ja Sachs.

Königin pienimmässä versiossa oli tehoa 1,25 hevosvoimaa, hieman isommassa kaksi ja sitä isommassa moottorissa oli 4–5 hevosvoimaa. Suomessakin näitä pieniä Königejä oli myynnissä jo 1930-luvulla ja sodan jälkeen niiden kauppa alkoi käydä tehokkaammin 1950-luvun lopulla. Kappalemääräisesti Königin myynti ei ollut lähelläkään taloudellista kultakaivosta. Vaikka niitä alkoi mennä kilpaveneilijöille, niin sellaisia Suomen kokoisesta maasta ei kovin monta löytynyt, ei silloin eikä nykyään oikein sitä vähääkään.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X