Tilaa
Jutut

Klassikko: Volvo Penta – Innovaatioita ja isoja moottoreita

Muun maailman rähistessä viime vuosisadalla parissakin sodassa, keskityttiin Ruotsissa omiin asioihin. Syntyi klassikkoja kuten Penta ja Volvo.

19.02.2024

TekstiJuha Virtanen

KuvatJuha Virtanen ja valmistaja

Pohjoismaisen veneilyn historiassa Volvo Pentan moottoreilla on kiistatta merkittävä rooli. Merkin alkuvuodesta näkemykset voivat vaihdella melkoisestikin, riippuen siitä miten suurpiirteisesti asiaa lähestytään.

Volvolla on usein sanottu alkuvuodeksi 1868. Silloin Johan Grönvall perusti Skövdessä konepajan tapaisen verstaan, josta hieman myöhemmin tuli Sköfde Gjuteri och Mekaniska Verkstad. Valimossa työstettiin mekaanisia osia muun muassa panimoiden laitteisiin. Toiminta laajeni myöhemmin höyryllä käyviin maatalouskoneisiin ja polttomoottorit olivat seuraava luonteva askel eteenpäin.

Vuosituhannen vaihtuessa, siis tultaessa 1900-luvulle, alkoi tukholmalainen insinööri Fritz Egnell nykiä Pentaa käyntiin. Hän oli töissä Hultin veljesten konepajassa, josta maailmalle lähtivät Archimedes-perämoottorit. Suomessakin Archimedekset työnsivät veneitä vesillä jo vuonna 1912. Egnell halusi kuitenkin jotain omaa ja lähti perustamaan omaa yritystään. Vuosi 1907 mainitaan yhtenä Pentan perustamisvuotena. Silloin syntyi skövdeläis-tukholmalaisena yhteistyönä moottori B1, ensimmäinen Penta, jossa oli kolme hevosvoimaa.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X