Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Kokemuksia veneestäni: Falcon 35 – Veneentekijän unelmavene

19.10.2019

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Kuopiolainen Bellan veistämö on luonut monia menestystarinoita veneenrakennuksessa, mutta veistämön lippulaivaksi 1990-luvun alussa markkinoille tullut Bella Falcon 35 ei kuulu niihin. Mahdollisimman huonoon aikaan syvän laman keskelle tullut upea, mutta kallis jahti ei soveltunut kuluttajien veneilykulttuuriin Suomessa eikä ulkomailla. Noin 800 000 mummonmarkan hintainen jahti ei löytänyt ostajia, ja valmistus jäi vain muutamaan veneeseen 1990-luvun alkuvuosina.

Iso Falcon oli jatkumoa 1980-luvun lopulla alkaneeseen Bellan linjaan tuoda uusia, raikkaita tuulia suomalaiseen venevalikoimaan. Maailmankuulun italialaisen kilpaveneiden suunnittelijan Renato Molinarin syvälle V-pohjarungolle rakennettiin ensin nopea, asuttava ja merikelpoinen vene Falcon 26, joka osoittautui menestykseksi.

Vuodesta 1987 lähtien aina 2010-luvulle saakka venettä on valmistettu kaikkiaan lähes tuhat yksilöä. Hienoista ajo-ominaisuuksistaan tunnettu Falcon 26 on vielä käytettyjen markkinoillakin menekkitavaraa.

Bellan omistajan Raimo Sonnisen ajatuksena oli tehdä veistämön lippulaivaksi iso ja suorituskykyinen vene, jolla olisi kysyntää myös ulkomailla. Näin jälkikäteen Sonninen myöntää, että 4–5 vuotta kestänyt ja ison budjetin vaatinut Falcon 35 oli kaupallisesti epäonnistunut projekti.

Haasteellinen projekti

Bellan Falcon-projektissa ei säästelty kustannuksia. Italiasta hankitulle kapealle ja syväpohjaiselle, Renato Molinarin piirtämälle rungolle asuttavan veneen suunnittelu oli todella haasteellista. Balticin loisteliaiden purjeveneiden suunnittelijana tunnettu Tor Hinders palkattiin vaativaan urakkaan pääsuunnittelijaksi.

Tuloksena oli virtaviivaisen sporttinen ja ulkonäöltään siihen aikaan jopa futuristinen vene, jonka pääpaino on enemmän ajo-ominaisuuksissa kuin sisätilojen toimivuudessa.

Sisätilojenkin suunnittelun voidaan kuitenkin sanoa onnistuneen kohtalaisen hyvin, kun ottaa huomioon tiloja rajoittavat tekijät. Reilun kymmenen metriä pitkä runko on noin 30 senttiä kapeampi kuin vastaavan kokoiset asuttavat veneet. Lisäksi sisätilojen mukavuutta vievät leveät, avotilaan saakka ulottuvat sivukannet.

Tasainen keulakansi on tarpeeksi tilava vaikka aurinkopatjoille. Keulassa on tilava luukku ankkurille, köysille ja irrotettaville keulaportaille. Synteettiset tiikit eivät kuulu alkuperäiseen varustukseen.

Falcon 35 esiteltiin markkinoille vuonna 1991. Muotoilunsa ja ajo-ominaisuuksiensa ansiosta se sai hyvän vastaanoton alan lehdistössä. Hinnakasta venettä valmistettiin kysynnän puutteen vuoksi vain neljä yksilöä.

Lue veneen esittely Kipparista 7/1991

Ensimmäisessä veneessä moottoreina oli kaksi Volvo Penta AQAD 41 -moottoria, 200 hevosvoiman sisäperädieselit DuoProp -vetolaitteilla. Ilmeisesti kustannussäästösyistä uudemmat mallit varustettiin yhdellä moottorilla. Käyttäjäkokemusten perusteella yhdessä koneessa ei kuitenkaan ollut riittävästi potkua suorituskykyiselle veneelle.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 7/2016

Falcon 35

Liukuvarunkoinen matkavene.

Valmistusmateriaali lujitemuovi, kerrosrakenne, väliaineena divinycell.
Pituus 10,52 m
Leveys 3,25 m
Kokonaispaino n. 5 800 kg
Moottorit 2 x Volvo Penta AQAD 
 41 DP
Pa-tankki 2 x 200 l
Vesitankki 150 l
Septitankki 80 l
Makuupaikkoja 4
Suunnittelu Renato Molinari (runko) ja Tor Hinders
Valmistaja Bella-Veneet Oy, Kuopio
Hinta 1991 n. 800 000 mk varusteltuna

Lue myös nämä

X