Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Nordic 86 – Hyvin suunniteltu ja huolella tehty

14.07.2021

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Porvoon edustalla sijaitsevalta Kråkön saarelta on lähtenyt vuosikymmenten kuluessa satamäärin upeita puu- ja lasikuituveneitä maailmalle. Saaren maineikkaimpiin brändeihin lukeutuvat Thure Lindströmin Nordic-veneet.

Veistämön lujitemuovisista matkaveneistä suosituin oli suhteellisen pienillä konetehoilla kulkeva U-pohjainen puoliliukuva Nordic 79, jota valmistettiin 197183 satamäärin. Vuonna 1980 tuli markkinoille kokonaan uudella liukuvalla rungolla varustettu asuttava matkavene Nordic 86. Molemmille malleille ominaista oli yhdistää lujitemuovirunkoon sopivasti mahonkia sisutukseen ja ylärakenteisiin.

Nordic 86 on 3-kajuuttainen matkavene, jossa on ylös nostetun avotilan ja sen etupuolella olevan katetun ohjaamon lisäksi keulakannen alla salonki ja sen jatkeena keulassa ovella erotettu keulakajuutta. Salongissa on toisella laidalla neljän hengen aterio ja toisella pentteri sekä ovellinen wc. Keulassa on vuoteet 23 hengelle. Avotilan alla on lisäksi nukkumakajuutta lapsille tai vieraille. Lisää vuodetilaa saa aterion sohville alaslaskettavan pöydän avulla sekä kuomulla katettavan avotilan penkeille. Yöpymistilaa on tarvittaessa jopa 8 hengelle.

Veneen sisällä on käytetty runsaasti näyttävää ja tunnelmaa luovaa mahonkia. Katot ja seinäpinnat ovat vaaleat. Ulospäin näkyvää mahonkia on ohjaamon rakenteissa sekä avotilan kaiteissa. Hyvien sisätilojen lisäksi omistajia viehättää iso avotila, jossa on molemmilla laidoilla tilavat sohvat. Väliin mahtuu mukavasti pöytä ulkoruokailuun tai illan istujaisiin.

Näyttävä mahonkinen salonki, jonka ikääntyneet seinäverhoukset korvattiin valeilla materiaaleilla. Keulakajuutan voi erottaa salongista liukuovella.

Ensimmäisissä 1980-luvun malleissa käytettiin koneena 130 hv diesel-sisäperämoottoria. Usein 3500 kiloa painavaan veneeseen jälkiasennettiin teholtaan jo paremmin sopivia yli 200 hv:n moottoreita.

Nordic 86 oli markkinoilla 1980-luvun lopulle saakka. Sen korvasivat vuosikymmenen lopulla ylärakenteiltaankin kokonaan lujitemuoviset Nordic 77, Nordic 800 sekä Nordic 91 Cabin.

Lue Kipparista 7/2021 kuinka Eggertin perheen Nordic 86 päivitettiin 2000-luvulle.

Lue myös nämä

X