Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Trista 301 – Matkaveneiden suosikki

21.04.2024

TekstiSatu Björn

Varkautelaisen Kyllikki Korhosen suunnittelemat ja T. Korhosen veneveistämön rakentamat uppoumarunkoiset Trista-matkaveneet olivat suosittuja 1970- ja 1980-luvuilla. Niille tunnusomaista oli limisaumainen lasikuiturunko, joka aluksi rakennettiin vanerista kuiduttamalla ja myöhemmin 1970-luvun puolivälistä lähtien kokonaan lasikuidusta. Ylärakenteet ja sisustukset olivat vaneria ja tiikkiä.

Yhdeksänmetriselle rungolle ra-kennettu Trista 30 ja myöhemmin mallinimellä kulkeva Trista 300 oli kaksikajuuttainen matkavene, jossa on kajuutat keulassa ja perässä sekä keskellä iso pressulla katettava avotila.

Varsinainen menestyskonsepti Suomen vaihteleviin säihin oli samalle rungolle tehty täysin katettu kolmekajuuttainen versio 301, joka lanseerattiin Helsingin venemessuilla 1980. Vene tuli juuri hyvään markkinarakoon varustelunsa ja tilojensa puolesta, sillä se voitti heti ensimmäisenä vuonna Vene-lehden lukijoiden valitseman Vuoden vene -tittelin.

Kolmenollaykkönen tehtiin samalle lasikuiturungolle, jota käytettiin jo Trista 30:ssä. Runko oli lujitemuovia ja ylärakenteet tiikkiä/tiikkivaneria.

Kolmenollaykkösessä täysin katetut sisätilat ulottuvat keulasta perään.

Uutta veneen tilanjaossa oli veneen keskelle sijoitettu ohjaamo ja oleskelutila, josta on liukuovista kulku molemmille sivukansille. Tällaista tilaratkaisua ei silloin ollut käytössä alle 10-metrisissä veneissä. Sisäohjaamon lisäksi toinen ohjauspiste oli ulkona peräkannella.

Ohjaamo on salongin yhteydessä veneen keskellä. Navigointivarusteina on mm. Lowrancen 10″ karttaplotteri, Raytheon tutka ja eteenpäin näyttävä tutka.

Ohjaamo/salongista laskeudutaan keulaan, jossa ohjaamoa lähinnä on hyvin varusteltu pentteri, sen vastapäätä tilava vessakomero sekä täyskorkea vaatekomero. Keulassa on perinteinen V-vuode.

Keskikajuutan peräpuolella on toinen ikkunallinen nukkumakajuutta, missä on parivuode sekä aterion alle ulottuva pistopunkka. Erikoista senaikaisessa tilanjaossa oli myös se, että kulkuaukot keulaan ja peräkajuuttaan eivät ole veneen keskilinjalla vaan epäsymmetrisesti molemmilla laidoilla.

Veneiden sisutuksissa ja varustelussa on eri yksilöiden kohdalla eroja, sillä veneitä myytiin myös eriasteisina puolivalmisteina itserakentajille.

Suomen vaihteleviin sääoloihin suunniteltu ja hyvin varusteltu uppoumarunkoinen Tristan 301 tuli markkinoille vuonna 1980.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 1/2018

Trista 301

Avomerikelpoinen 3-kajuuttainen uppoumarunkoinen matkavene

Rakennusmat. lujitemuovi/puu
Pituus 9,10 m
Leveys 3,00 m
Syväys 1,05 m
Paino n. 4 500 kg
Kölipaino n. 800 kg
Makuusijoja 6
Moottori Perkins 4108, 49 hv. diesel
Nopeus vakioteholla 8,5 solmua
Polttoainesäiliö 440 l
Makeavesi 200 l
Varustelu mm. 2-pisteohjaus, kulkuvalot, pilssipumppu, vesi-wc, uuniliesi, 2-akkujärjest., kaikuluotain, loki, sammutin, ankkuri, köydet
Suunnittelija Kyllikki Korhonen
Valmistaja Veneveistämö T. Korhonen, Varkaus
Hinta täysin varusteltuna
 218 000 mk (vuonna 1982)

Lue myös nämä

X