Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Viittavene M/S Seila – Viittaveneestä on moneksi

Viittaveneen rungolle suunniteltu ja rakennettu kahden perheen matkavene on tukeva ja turvallinen kulkija.

17.06.2023

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Pääasiassa Uudessakaupungissa aikoinaan Merenkulkulaitokselle luotsiasemien käyttöön rakennettuja väylänhoitoveneitä kutsutaan yleisesti viittaveneiksi. Luotsiasemilla väylämerkintöjen huoltoon ja korjaukseen tarkoitetuissa veneissä oli korkea, hyvin vettä ottava keula ja voimakkaasti perää kohden madaltuva runko.

Perinteisen tilajaon mukaan viittaveneen keulakannen alla oli pieni kajuutta ja sen jatkeena ohjaamo. Niiden takana, yli puolet veneen pituudesta oli esteetöntä avotilaa, jossa puureimareita ja tarvikkeita kuljetettiin joka kevät luotsiasemilta merelle, kun väylät saivat uudet reimarinsa.

Erityisen luja Lloyd’s-luokitettu runko oli rakennettu kestämään kovaa merenkäyntiä ja raskaita kuormia. Väylänhoitokeikoilla lastina saattoi olla paljonkin jopa parisataa kiloa painavia kiviä, joita perinteisesti käytettiin puureimareiden paikalleen ankkurointiin.

Viittaveneet poistuivat käytöstä, kun väylien merkintää nykyaikaistettiin korvaamalla puuviitat teräspoijuilla ja kiinteillä reunamerkeillä. Tarkoitusta varten hankittiin Väyläviraston käyttöön isot väylänhoitoalukset. Väyläviraston uu­sien alusten tieltä käytöstä poistettuja vanhoja viittaveneitä myytiin ympäri maata huutokaupoissa.

Nyt kokemusveneenä esitelty m/s Seila on vuonna 1977 Uudenkaupungin veneveistämöllä rakennetun viittaveneen rungolle perhekäyttöön tehty, täyskatettu kahden perheen 4-kajuuttainen matkavene. Vene on ollut alusta saakka muutossuunnittelun ja rakennustyön toteuttaneen perheen käytössä.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 6/2023.

Kerro Kipparille veneestäsi, niin tulemme ja teemme siitä jutun. Jokainen vene on kiinnostava. Ota yhteyttä toimitukseen: kippari (at) otavamedia.fi

Tunnelmallisessa skanssissa on pöytäryhmä neljälle. Keulassa sijaitseva kattoluukullinen makuuhytti on erotettu verholla.

M/S Seila

Avomerikelpoinen, neljäkajuuttainen uppoumarunkoinen matkavene

Rakennusvuosi: 1977–1979
Rungon pituus: 10,1 m + uimataso
Leveys: 3,25 m
Paino: n. 6 000 kg
Rakennusmateriaali: runko lasikuitu / kannet PVC-vaahtolevy / lasikuitu
Vuodepaikat: 4–6 hengelle

Polttoainesäiliö: 2 x 250 l, septisäiliö: 50 l
Vesisäiliöt: 60 l + erill. makeavesisäiliö
Moottori: Valmet 411 B, 76 hv diesel
Matkanopeus: 7,5–8 solmua
Valmistaja: runko/Uudenkaupungin Veneveistämö, muut rakenteet/omistaja v. 1977–1979

Lue myös nämä

X