Tilaa
Testit

Arkistovideo: Kolme kotimaista bowrideria: Finnmaster 55 BR, AMT 185 BR ja Yamarin 56 BR

Taloudellisesti haastavista ajoista huolimatta uutuuksia riittää markkinoille. Ajan haasteet saattavat kuitenkin johtaa tarjonnan tasapäistymiseen. Suurimmat valmistajat eivät halua tai uskalla erottua kilpailijoistaan. Siitä on esimerkkinä tämä vertailutesti, jossa kolmikon tasaväkisyys oli poikkeuksellisen suuri.

25.02.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo/Otavamedia

Vertailukolmikosta sekä Finnmaster että Yamarin ovat viime vuoden uutuusmalleja. AMT sen sijaan on joukon varsinainen ikänestori. Se esiteltiin jo alkuvuodesta 2006. Hyvin se silti jaksaa vielä kilpailla nuorempiaan vastaan.

Se kertoo siitä, että vaikka uusia malleja tehdään jatkuvasti, ja niitä ilmiselvästi halutaan, on veneiden todellinen tuotekehitys kuitenkin varsin verkkaista puuhaa. Suurimmat uudistukset liittyvät usein esteettisiin seikkoihin ja erilaisiin muotivirtauksiin.

Testin kaikki kolme venettä ovat tyypillisiä pohjoismaisia tulkintoja amerikkalaisesta bowrider-konseptista, jossa tuulilasiveneen keula on avoin ja varustettu istuimilla.

Keulan istuimia ei yleensä käytetä varsinaiseen matkantekoon, sillä mukavuus on tuulilasin suojissa parempi, eivätkä aaltojen iskut tunnu taaempana yhtä rajuina kuin keulassa.

Istuinjärjestykset ovat käytännössä kaikissa samat. Tuplapulpettien takana ovat erillisistuimet kuljettajalle ja apumiehelle. Takapenkit mahduttavat kolme aikuista.

Asialliset matkustustilat löytyvät siis viidelle henkilöautomaiseen tapaan, kuljettaja mukaan lukien.

Tyyppihyväksynnät mahdollistavat kuitenkin suuremman henkilömäärän kuljettamisen. Sekä Finnmaster että Yamarin on sertifioitu kuudelle, AMT peräti seitsemälle henkilölle.

Asialla lienee enemmän kuriositeettiarvoa, sillä harvassa taitavat olla tilanteet, joissa näillä veneillä niinkin suuria matkustajamääriä kuljetetaan. Toistuva suuren kapasiteetin tarve on jo syy valita suurempi ja paremmin tarpeita vastaava vene.

Erot veneiden henkilömäärissä eivät tule niinkään niiden kantokyvystä, vaan istuinjärjestelyistä. Pykälien mukaan kun jokaiselle tulee olla asianmukainen istumapaikka.

AMT keulassa on kolme tuhtoa, kun Finnmasterissa ja Yamarinissa on paapuurin puolella yksi pitkä tuhto. Pitkänomaisina ja kapeina ne mahduttavat käytännössä yhden istuskelijan.

AMT 185 BR

Finnmaster 55 BR

Yamarin 56 BR

Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 2/2014

Lue myös nämä

X