Tilaa
Jutut

Kommentti: Alkuvuonna venekauppa vielä kasvoi 45 prosenttia – vaan välttääkö ala romahduksen?

Alkava toukokuu on vuoden tärkein venekaupan kuukausi. Tammi-maaliskuussa kauppa kasvoi vielä roimasti. Ensi viikolla julkistettavat huhtikuun luvut kertovat jo, kuinka kovaa kriisi osuu venealaan.

02.05.2020

TekstiIsmo Virta

Tammi–maaliskuussa veneitä ensirekisteröitiin Suomessa peräti 45 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, 338 kappaletta. Talvi ei ole kuitenkaan luonnollisesti venekaupan parasta sesonkia. Osa hyvästä alkuvuodesta voi johtua poikkeuksellisen leudosta ja jäättömästä talvesta.

Venemessut menivät vielä Suomessa hyvin ja valmistajat iloitsivat vilkkaasta kaupankäynnistä. Useat veneiden myyjät kertoivat, että jopa puolet koko vuoden myynnistä liittyy venemessuihin. Joko kaupat on lyöty jo messuilla lukkoon tai ainakin on syntynyt ratkaiseva kontakti asiakkaaseen.

Pienempien veneiden toimitusajat ovat selvästi lyhyempiä kuin esimerkiksi autoilla, mutta messuilla kaupattuja veneitä riittää vielä toimitettavaksi lähikuukausina.

Ainakaan toistaiseksi kotimaiset venekauppiaat eivät ole juuri kertoneet tilattujen veneiden peruutuksista. Ensi viikolla tulevat julki huhtikuun veneiden ensirekisteröinnit. Niistä voi päätellä jo enemmän kuin talvikuukausien luvuista.

Viime vuonna vilkkain veneiden rekisteröintikuukausi oli toukokuu, toiseksi vilkkain kesäkuu ja kolmanneksi vilkkain oli huhtikuu yli 600 rekisteröidyllä veneellä.

Autokaupasta on kuulunut hyvin huonoa, vaikka autojenkaan rekisteröinnissä korona ei vielä paljon ole näkynyt. Uudet tilaukset ovat kuitenkin romahtaneet, koska väki on jättänyt autokaupoissakin käymisen väliin.

Veneliikkeissä koeajot ovat sentään voineet jatkua, mutta ruuhkaa ei ole ollut.

Käynnissä oleva kriisi sisältää myös ulottuvuuksia, joista voi olla veneilylle ja venekaupalle jopa hyötyä. Veneily on helppoa myös koronaturvallisesti, kunhan veneilee esimerkiksi oman perheen kanssa tai muuten pitää huolen turvaväleistä. Muut veneet pysyvät aivan varmasti tarpeeksi kaukana.

Kun ulkomaille ei pääse ja kesätapahtumat on peruttu, tulee veneily varmasti monelle mieleen mainiona tapana kesäloman viettoon turvallisesti. Johonkin ihmisten pitää rahansakin käyttää. Työpaikka on toistaiseksi mennyt hyvin harvalta ja lomautuksetkin sentään kai loppuvat joskus.

Yleinen epävarmuus ja talouden lama ei tietenkään ole kovin otollinen aika minkään isomman kestokulutushyödykkeen ostamiselle. Mutta erilaisten ajanvietteiden sarjassa sentään veneilyn suhteellinen asema kaiken järjen mukaan kohenee.

Ja vesille pääsee halutessaan myös ihan kohtuullisellakin sijoituksella. Venekauppiaatkin kauppaavat uusien lisäksi myös vanhoja veneitä. Merkittävä suomalainen veneteollisuus tietysti elää uusien veneiden kaupasta.

Uuden veneen ostaja yleensä myy vanhansa pois. Käytettyjen ja uusien veneiden markkinat hengittävät yhdessä.

Millaisia veneitä siten vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana suomalaiset ostivat? Suunnilleen niitä samoja, joita he ostivat viime vuonnakin. Keskikokoinen Buster on tyyppiostos. Mutta kävi alkuvuonna suomalaisillekin kaupaksi myös jokunen Targa, jonka päämarkkinat ovat Suomen ulkopuolella.

Hyviä ja ostajalleen tarpeellisia veneitä ovat niin Busterit kuin Targat.

Lue myös nämä

X