Tilaa
Jutut

Kommentti: Hyytyikö veneen vauhti, eikä liukuun pääse? Syy usein pohjassa

30.07.2020

TekstiIsmo Virta

Tänä kesänä vesillä on paljon uusia veneilijöitä, joille voivat olla uusia myös veneilyn ikävät puolet. Kuten se, että kesän edetessä monen veneen vauhti hyytyy siitä, mitä se vielä vesillelaskun aikaan oli.

Jos vaikkapa käytetty vene on tuotu sisämaasta merelle, hyytyminen saattaa olla ihan totaalista – jos nimittäin veneen pohjassa ei olekaan pohjakasvustoa torjuvaa maalia. Järvillä sellaista ei tarvitse.

Merirokko eli kansanomaisemmin näkki saattaa kasvaa jopa sentin tai kahden paksuiseksi röpöläkerrokseksi maalaamattomaan veneen pohjaan. Ja silloin vene ei todellakaan kulje. Liukuvene ei välttämättä nouse edes liukuun. Mutta bensaa tai dieseliä palaa paljon.

Lämpimän kesäkuun vuoksi näkkikausi alkoi tänä kesänä harvinaisen aikaisin. Näkkiä oli tukevasti maalaamattomassa pohjassa jo pian heinäkuun puolenvälin jälkeen. Normaalivuosina ”näkkikausi” sijoittuu heinä- elokuun vaihteeseen. Tuona aikana siis näkit kiinittyvät veneiden pohjiin.

Näkkien torjuntaan käytetyt maalit eivät kuitenkaan ole ongelmattomia. Perinteisten myrkkymaalien perintenen toimintaperiaate oli aika brutaali. Niistä liukeni koko ajan veteen myrkkyä, joka esti kasvuston ja myös näkkien syntymisen veneen pohjaan. Periaate ei kuulosta oikein hyvältä näinä aikoina, kun myrkkyjen levittämistä pitäisi vähentää.

Eliöstömaaleja koskevat säädökset ovat tiukentuneet ja nykyiset maalit ovat harmittomampia kuin vanhan ajan myrkyt. Mutta täysin harmittomia nykyisetkään eivät ole. Pohjien myrkytystä koskevat säädökset tulevat yhä kiristymään.

Ympäristöystävällisempien eliöstömaalien huono puoli on, että ne ovat vanhoja maaleja tehottomampia. Juuri pohjakasvustojen lisääntymisestä loppukesällä johtuu kaikkien veneiden menohalujen heikkeneminen kesän edetessä. Vauhdin hidastuminen ei siis kerro moottorin ongelmista.

Myrkkymaalien vaihtoehto on pohjan mekaaninen puhdistaminen riittävän usein. Käytännössä kaksi kertaa kesässä yleensä riittää. Kaupallinen tarjonta alalla on valitettavan niukkaa. Hangossa on iso kiinteä harjapesuri ja muualla kiertää jokunen liikkuva yksikkö. Ja venetelakat toki ottavat veneitä ylös perinteistä painepesuakin varten.

Vene-lehti testasi muutama vuosi sitten yhden puhdistustavan ja se osoittautui jopa melko toimivaksi. Pääpiirteissään sama laite on edelleen myynnissä. Hyvä puoli on, että venettä ei tarvitse edes nostaa ylös pohjan puhdistamiseksi.

Testin löydät täältä.

Lue myös nämä

X