Testit

Kuormaliinat kireällä: 1000 ja 2000 kg:n kuormaliinat

Suomen olosuhteissa vene on kahdesti vuodessa siirrettävä joko veteen tai takaisin kuivalle maalle. Veneitä myös kuljetetaan auton perässä järveltä toiselle. Vertailimme räikkäliinoja eli rataslukkovöitä, joilla vene kiinnitetään traileriin.

27.10.2016

TekstiHeikki Parviainen, Test Center Tiililä Oy

KuvatPekka Nieminen ja Markus Pentikäinen/Otavamedia

Keskitymme vertailussa räikkäliinoihin eli viralliselta nimeltään rataslukkovöihin. Ne maksavat vain muutaman kympin ja niitä saa lähes kaikista varaosaliikkeistä ja marketeista. Räikkämekanismilla varustettu kuormaliina on sopivan pituinen kaikkiin kiinnityksiin, sillä pituuden saa säädettyä oikeaksi ja räikällä voi kiristää kiinnityksen tiukalle.

Räikkäliinojen pituudet, leveydet ja ennen kaikkea lujuudet vaihtelevat. Tärkein ominaisuus on lujuus, sillä sopiva mitta on helppo havaita, mutta liinan vahvuuden huomaa vasta vahingon tapahduttua.

Monimutkaiset lujuusmerkinnät

Liinojen lujuus ilmoitetaan yleensä tonneina tai kilogrammoina. Puhutaan tonnin tai kahden tonnin (1 000 kg tai 2 000 kg) liinasta. Tonnin liina on tarkoitettu kestämään vetovoima, joka syntyisi 1 000 kilon riippumisesta liinan varassa – tosin liinoja ei saa käyttää nostamiseen. Vastaava voima syntyy venetrailerin hidastuessa 10 m/s2. Voima on siten 10 000 newtonia.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Testin arvosteluperusteet

Lujuus: Lujuusarvosana annettiin sekä koko räikkäliinalle koukkuineen ja lukkoineen että pelkälle liinamateriaalille. Pelkän liinamateriaalin testasimme siksi, että polyesterin lujuus heikkenee ajan myötä. Erityisen voimakasta heikkeneminen on sääolosuhteiden päästessä vaikuttamaan materiaaliin. Koko räikkäliinan lujuus testattiin vetämällä liinat poikki, kun ne oli kiinnitetty molemmista koukuistaan vetokoneeseen. Vetokone venytti liinaa 100 mm/min kasvattaen voimaa, kunnes liina petti. Joissain tapauksissa petti itse liinamateriaali, jossain ompeleet. Usein heikoimpia olivat kiinnityskoukut.

Liinamateriaalin lujuus: Pelkkä liinamateriaali testattiin kiinnittämällä räikkäliinasta leikattu 1,5 metrin pala vetokoneeseen ja vetämällä se poikki. Samalla mitattiin liinojen venyvyys.

UV-valon kesto: Liinat altistettiin uv-valolle ja kosteudelle Metropolia ammattikorkeakoulun sääkaapissa. Säärasitus jatkui 700 tuntia siten, että 8 tunnin uv-altistuksen jälkeen oli neljä tuntia kosteaa. Säärasituksen jälkeen liinat vedettiin poikki samoin kuin pelkän liinamateriaalin testauksessa.

Ruostumisen kesto: Ruostumisalttius testattiin Metropolian suolasumukaapissa standardin SFS-EN ISO 9227 mukaisesti. Räikkäosa sai olla neutraalin 5-prosenttisen suolasumun vaikutuksessa 72 tunnin ajan. Sitten metalliosien ruostumisaste arvioitiin silmämääräisesti.

Takertelu käytön ja suolasumun jälkeen: Toimivuutta testattiin räikkää liikuttamalla ja tutkimalla, alkaako se takerrella. Jokaisen liinan räikkää liikutettiin 10 minuutin ajan yhden sekunnin taajuudella (yhteensä 600 liikettä) liikkeen äärilaidasta toiseen. Takertelu testattiin myös ruostumiskokeen jälkeen.

Pakkauksen ja etiketin tiedot: Tiedoista etsittiin lujuuksia, valmistuskuukautta, kuvallisia ohjeita ja varoituksia virheellisestä käytöstä. Muu mahdollinen tieto katsottiin eduksi.

Lue myös nämä

X