Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Kylmäevästä kesähelteisiin: Vahvarakenteiset kylmälaukut testissä

Venekäyttöön sopivien vahvarakenteisten kylmälaukkujen testissä on neljä suositun keskisuuren kokoluokan valkoista boksia, jotka toimivat myös veneistuimina. Ne pitävät juomat ja tuoreet elintarvikkeet kuosissa kuumallakin kelillä, mutta vaativat paljon kylmää sisuksiinsa.

01.07.2015

TekstiMarko Lysmä

KuvatKari Hautala, Marko Lysmä ja Seppo Evinsalo

Sähköttömien isojen kylmälaukkujen suosituin kokoluokka on 40–50 litraa. Ne mahtuvat yleensä vielä hyvin farmari- ja tila-autoon sekä veneeseen. Passiivisia kylmälaukkuja voi myös hyödyntää monenlaisissa piha-, grilli- tai teemajuhlissa.

Tämän kokoluokan kylmälaukkua jaksaa vielä kantaa lyhyitä matkoja, vaikka täydessä lisäkylmällä höystetyssä elintarvike- ja virvokelastissa laukun kantaminen vaatii yleensä pari kantajaa tai sangen riskit ja leveät hartiat.

Testatut, venekäyttöön hyvin sopivat vahvarakenteiset valkoiset kylmälaatikot on tehty kestämään kovaa käyttöä. Niiden kysyntä on maahantuojien ja kauppiaiden mukaan selvästi kasvanut viime vuosina, koska kuluttajat hakevat eristyskyvyltään parempia bokseja. Huviveneilijöiden lisäksi sopivan kokoisia ja etenkin hyvän kylmänkeston omaavia laukkuja tarvitsevat kalastajat ja vetouistelijat saaliilleen.

Lisävarusteita tarjolla

Testin kevyimmät kylmälaukut painavat tyhjänä reilut 4 kiloa, mutta raskain painaa peräti 15 kiloa. Heiveröisempi henkilö on pulassa painavien ja jopa reilusti yli puoli metriä pitkien kylmäarkkujen kanssa, kun painoa kertyy puolin ja toisin toistakymmentä kiloa jää-, juoma- ja ruokalastissa.

Testin kallein ja painavin malli Yukon olisi mahdollista varustaa kattavasti lisävarusteilla. Muun muassa apupyörät, vetokahva, istuinalusta, kiinnitysjalat, lukko ja sisäkorit mahdollistavat kevyemmän kuljetuksen ja paljon muita mukavuusominaisuuksia. Myös Waecon laukkuun on saatavilla vetokahva apupyörineen. Tämä helpottaa elintarvikkeiden kuskaamista veneen ja lähikaupan välillä kylmäketjun kärsimättä.

Ainoastaan Yukonin pohjassa on mahdollista liukumista estävät kumiset stopparit.

Kylmälaukku tulisi valita käyttötarkoituksen ehdoilla, koska suurempi koko vaatii aina enemmän tilaa ja kuljettaminen pienemmillä kulkupeleillä hankaloituu.

Isoon laukkuun mahdollisesti jäävä tyhjä tila lyhentää laukun kylmänkestoaikaa, joten tyhjää ei kannata mukana kantaa. Mahdollisen tyhjän tilan täytteeksi kannattaa laittaa vaikka rypistettyjä sanomalehtiä kylmähävikin välttämiseksi.

Esimerkiksi 50-litrainen laukku vetää maksimissaan noin 80 pientä juomatölkkiä. Jos jää täyttää puolet tilavuudesta, mukaan mahtuu silti isommallekin porukalle hyvä määrä nestepitoista nautittavaa ja muuta naposteltavaa.

Iso kylmälaukku antaa veneilijälle mahdollisuuden käyttää vahvaa boksia veneistuimena.

Yukonin kylmälaukkuun saa kiinnitettyä valmiisiin ruuviupotuksiin säitä sietävän pehmeän mukavan ja istuintyynyn.

Kohti kalliimpia malleja

Suuremmat kylmälaukut ovat selvästi 25–40 litran kylmälaukkuja hinnakkaampia puhumattakaan perinteisimmistä heikomman eristyskyvyn alle 10 euron styroksilaatikoista. Kun tavanomaisen, hyvälaatuisen coolerin saa kaupasta jopa selvästi alle 100 eurolla, niin suurten kylmälaukkujen hinta alkaa noin satasesta ja nousee jopa lähelle 1 000 euroa lisävarusteineen.

Vastaavalla hinnalla pystyy hankkimaan jo erittäin laadukkaan sähkökäyttöisen, kompressorilla varustetun kylmälaukun, joka tarvittaessa voi toimia myös pakastimena ja lämmittäjänä. Käytännössä kylmälaukkujen ja kompura-arkkujen hintaero on useita satoja euroja.

Yukonin ja Waecon värieron lisäksi tuotteilla on merkittävä huomaamaton ero. Waecon pinta hylkii hajun tarttumista, mikä on esimerkiksi kalaa paljon kuljetettaessa kelpo ominaisuus.

Mikäli vanhan kylmälaukun korvaa uudella vastaavalla, niin vanhasta kannattaa muistaa ottaa joitakin irto-osia talteen.

Kylmäkestävyydessä boksien lämpötila vaihtelee 48 tunnin testin jälkeen 6 ja 8,4, asteen välillä.

Yukonissa haalea 15,6-asteinen puolen litran kraanavesi viilenee tunnissa 9 asteeseen ja parissa tunnissa 1,5 asteeseen.

Elintarvikkeet kannattaa aina pakata valmiiksi jäähdytettyinä tai mikäli mahdollista jäädytettyinä boksiin ja samoin myös juomat kuten mehupurkit.

Sähköttömän, ison kokoluokan kylmälaukun yhtenä etuna kompressoriin verrattuna on tilankäytön tehokkuus, sillä useimmat kompressorilaitteet ovat yllättävän pieniä tilavuudeltaan. Pienen tilan laukkua joutuu täyttämään useasti ja tuotteiden lämpötilaa pitää seurata tarkkaavaisesti. Juomapuoli ei millään riitä tyydyttämään suuremman seurueen ylöspitoa, vaikka omaan juoma- ja ruokatarpeeseen noin 30-litraiset kompressorilaitteet riittävätkin.

Halpahintaiset markettilaukut voivat myös aluksi toimia hyvin, mutta lyhyessä ajassa muovisaranat ja muut kuluvat osat saattavat kovassa käytössä vahingoittua.

Kapeat ja korkeat laukut eivät välttämättä ole käytännöllisiä venekäytössä ja savukkeensytytinjohto tuppaa rajummassa aallokossa jopa irtoamaan.

Suurten kylmälaukkujen etuna on niiden vakaa suorakaiteen muoto, joka pitää ne hyvin aloillaan kevyestikin kiinnitettynä. Istuvuutta veneen liukkailla pinnoilla voidaan parantaa esimerkiksi kumitassujen avulla. Vain Yukonista löytyy kiinteät muoviset stopparit.

Lukitusmekanismit eroavat toisistaan, mutta ovat kaikissa kylmälaukuissa toimivia.

Paljon kylmää kyytiin

Hyvin usein kylmälaukuissa käytetään liian vähän jäätä tai muita kylmävaraajia, jolloin lämpötila ei pysy tarpeeksi alhaisena. Ihanteellinen lämpötila elintarvikkeille vaihtelee tuotteesta riippuen 4–8 asteen välillä. Kala tarvitsee kuitenkin noin nolla-asteisen säilytyslämpötilan.

Suurten kylmälaukkujen kanssa tulee käyttää paljon kylmää, jotta laukut toimivat toivotulla tehokkuudella. Sähköttömien kylmälaukkujen viilennyskyky ilman riittävää lisäkylmää jää vaatimattomaksi.

Esimerkiksi parin pakastetun ison jääpussin ja muutaman kylmäkallen kanssa viilennys ei ole riittävää. Käytännössä noin 30–50 prosenttia laukun tilavuudesta kannattaa varata kylmällä riippuen virvokkeiden lähtölämpötilasta ja ulkoilman lämpötilasta.

Tehokkaiksi kylmentäjiksi käyvät muun muassa isomman kokoluokan kylmämatot, kylmävaraajat, jäälevyt ja jäägeeli. Ne pitävät rakenteensa johdosta kylmää tavallista jäätynyttä vettä pidempään. Isoissa bokseissa geelipussit ja kylmäkallet voivat kuitenkin lisätä kokonaispainoa. Monista marketeista voi nykyisin hankkia myös valmista jäähilettä kylmäosastolta tai ostaa pakastejäätä pakkauksissa, mutta jälkimmäinen voi tulla ajan mittaan kalliiksi. Toisaalta jäätä voi pakastaa itse, mutta se on työlästä.

Rapala Extreme Ice -pussit on suunniteltu 50-litraiseen kylmälaukkujen kokoluokkaan, mutta niidenkään kylmetysteho ei pärjää pakastejäälle. Muita kylmävaraajia ovat mm. jääpalapussit ja kylmägeelikallet.

Esimerkiksi jäämurskan saatavuutta voi kysellä lähikauppiaalta. Toisaalta pakastejään jäähdytyspinta on teholtaan kaikista vaihtoehdoista parasta ja hellesäällä kylmänpito on muihin verrattuna ylivoimaista.

Myös monia muita hyviä kylmääviä kotikonsteja voi käyttää hyödyksi kylmän tavoittelussa. Esimerkiksi jäädytetyt litran tai puolentoista litran muovilimonadipullot luovuttavat pitkään kylmää ja juomakelpoisen veden voi käyttää myöhemmin hyödyksi, jolloin kokonaispainokin laskee. Toisaalta pullojen monenkirjava muoto voi viedä tilaa tarpeellisemmalta tavaralta. Myös tuotteiden päälle luukun alle voidaan laittaa hiukan muokkautuvia jäägeelipusseja, jotta saadaan optimaalinen kylmänkesto eli kylmää alle ja päälle.

Kylmälaukussa kannattaa muistaa, että mahdollinen tyhjä tila heikentää aina kylmänpitoa. Tyhjän tilan täytteeksi kannattaa rypistää sanomalehteä.

Pisin kylmänkesto saadaan aina täyttämällä boksissa oleva vapaa tila mahdollisimman täyteen jäätä ja/tai valmiiksi kylmiä tuotteita.

Painavia mukavuuseroja

Kylmälaukun ostajan katse kannattaa hinnan lisäksi kiinnittää boksin tilavuuden lisäksi seinien ja kannen vahvuuteen. Mikäli kylmäboksia käytetään paljon, olisi kulutukselle alttiit osat, kuten saranat ja lukot, hyvä olla terästä tai vähintään rosterin ja muovin yhdistelmillä toteutettuja.

Yukonin ja Waecon kansien paksuusero on useita millimetrejä, mutta molemmissa tiivistesauma toimii tehokkaana eristäjänä.

Testin bokseissa luukku pysyy hyvin auki jopa reilusti yli 100 asteen kulmassa integroitujen saranoiden ja tukivaijerin avulla. Erilaiset kiinnitysratkaisut ovat toimivia, mutta Igloo Marinen ja Igloo Supertoughin osalla luukun kiinnitystapin muovi saisi olla metallia. Toisaalta ruostumattomilla metalliruuveilla kiinni olevan tapin voi kätevästi uusia, jos ne sattuisivat menemään rikki.

Kaikissa testilaukuissa on kierrettävä poistotulppa, jonka ansiosta sulan veden poisto sujuu veneessä helposti.

Paras ratkaisu on Waecossa, jossa poistotulppa on pohjassa, mikä takaa parhaan valuman. Vettä ei jää pohjalle lillumaan, kuten muissa malleissa. Sulanut vesi kannattaa aina kipata pois, koska se heikentää jäämurskan tai pakastejään kylmänpitoa.

Kaikissa bokseissa on runkoon kiinnittyvä poistotulppa. Sulanut vesi on helppo kipata yli laidan.

Käytännön asioita

Kaikista rungoista löytyy uv-suojaus, joten auringon ja hiekan aiheuttama kuluminen on kurissa. Igloo Marine ja Supertough keräävät paljon helpommin likaa. Niiden runkomateriaali on karheampaa materiaalia kuin sileäpintaisissa Yukonissa tai Waecossa, joiden pinnalta likatahrat lähtevät paljon helpommin.

Testin kylmälaatikot on pääosin suunniteltu käytettäväksi erittäin lämpimissä olosuhteissa. Suomessa näillä keskisuurilla kylmälaukuilla pärjää testin perusteella hyvin, kunhan kylmää varastoidaan mukaan riittävästi.

Veneilijä saa parempaa kylmänkestävyyttä ja lisää mukavuutta hintatason kasvaessa, mutta suurimmalle osalle käyttäjistä riittävät perushintaisen kylmälaukun ominaisuudet.

Varustekilpailu passiivisten kylmälaukkujen luokassa on kuitenkin käynnistynyt näyttävästi testivoittajan toimiessa uutena johtotähtenä.

Cooler peittoaa styroksin

Teimme testimittauksen 23 asteen huoneenlämmössä kahdelle ehkä tyypillisimmälle kylmäratkaisulle eli 28-litraiselle paksujen muoviseinien coolerille ja reilun parin sentin paksuiselle 25-litraiselle styroksilaukulle.

Täytimme molempiin laukkuihin samanaikaisesti 10 kiloa Karhujää-pakastejäätä. Täyttötilanteessa kova tuuli oli viedä styroksilaukun kannen mennessään, joten sidoimme sen eristysteipillä kahdesta kohdasta kiinni. Kansia ei avattu testin aikana. Esimerkki kertoo kuitenkin, että esimerkiksi venekäytössä styroksin kansi olisi lentänyt taivaan tuuliin, kun taas coolerin lukittava kansi pysyy aina napakasti kiinni. Kantokahva on coolerissa tukevampi kuin styroksilaukussa. Myös coolerin kantaminen sujuu mukavammin pehmustetun kantokahvan pidikkeestä.

Styroksissa jääpalat sulavat täysin vedeksi kolmessa ja puolessa päivässä, mutta coolerissa ne pitävät pintansa noin vuorokauden pidempään. Lämpötilan tarkkuus-anturi molempien kansien sisällä kertoo, että lämpötila nousee hitaasti mutta varmasti noin 3 lähtöasteesta 10 asteeseen. Sulanut vesi on kuitenkin paljon kylmempää kuin kannessa vallitseva lämpötila, joten juomat pysyisivät viileinä molemmissa laukuissa esimerkiksi viikonlopun reissun ajan.


Yukon 50

Maahantuoja Normark Oy

Hinta 590 €

Tilavuus 47 litraa

Ulkomitat 85 x 43 x 45 cm

Paino 15 kg

Jämäkän kylmälaukun rakenne on polyeteeniä, joka on hyvin eristyskykyistä. Tukeva kansi on helppo avata ja sulkea joustavien muovisten mutta vahvatekoisten lukitussalpojen avulla. Kantokahvat ovat kiinteät. Isokokoinen poistotulppa kiertyy näppärästi auki.

Kipparin suositus:
Kattavasti lisävarusteltava passiivisten kylmälaukkujen lippulaivamalli on kallis hankinta ja raskas kantaa, mutta kylmänkestävyydessä kilpailijoita parempi.

Kiitämme

+ Erinomaista kylmänkestoa

+ Toimimista veneistuimena

+ Kiinteitä paksuja kantokahvoja

+ Runsasta lisävarustusta

Moitimme

– Raskasta painoa

– Kallista hintaa


Igloo Marine Ultra 54

Maahantuoja Normark Oy

Hinta 119 €

Tilavuus 51 litraa

Ulkomitat 60 x 37 x 38 cm

Paino 4,0 kg

Kohtuuhintaisen ja kevyen kylmälaukun kantokahvat on suojattu kumilla, joten niistä saa helposti tukevan otteen. Kahvat eivät ole neliön muotoisina ergonomiset. Saranat ovat muovia eli voivat kovassa käytössä rikkoutua. Kannessa on mittataulukko ja tukivaijeri. Vedettävässä poistotulpassa on kiinteä muovikiinnitys.

Kipparin suositus: Testin kevyin kylmälaukku on myös kohtuuhintainen ja helppokäyttöinen. Kylmänkestävyydessä se jää muista jälkeen, mutta riittää useimpien tarpeisiin.

Kiitämme

+ Kantokahvojen pehmeää kumia

+ Keveyttä

+ Kohtuullista hintaa

Moitimme

– Poistotulpan sijaintia

– Muovisia luukun saranoita


Waeco Cool-Ice WCI-42

Maahantuoja Dometic Oy

Hinta 195 €

Tilavuus 41 litraa

Ulkomitat 64 x 34 x 39 cm

Paino 7,5 kg

Kiiltäväpintaisen kylmälaukun kannessa on lukitussalvat ja integroidut saranat teräksisillä saranatapeilla. Alastaittuvat kantokahvat ovat ergonomiset mutta kapeat. Pohjassa oleva poistotulppa kiertyy kätevästi auki pysyen kiinni rungossa. Tiivistys kannessa eristää lämpimän ilman pääsyä sisään.

Kipparin suositus: Käyttömukavuuden ja toimivuuden ehdoilla hyvin toteutettu kylmälaukku sopii huviveneilijöiden ja kalamiesten tarpeisiin. Lisävarusteet parantavat käyttömukavuutta.

Kiitämme

+ Hyvää kylmänkestoa

+ Tyhjennystulpan sijaintia pohjassa

+ Kanteen integroituja saranoita

Moitimme

– Kapeita kantokahvoja


Igloo Supertough STX 54

Maahantuoja Normark Oy

Hinta 185 €

Tilavuus 51 litraa

Ulkomitat 66 x 38 x 39 cm

Paino 4,6 kg

Värikkään kylmälaukun kannessa on metallisaranat, lukitussalpa, mittataulukko ja kaksi tukivaijeria. Paksut kantokahvat on suojattu kumilla helppoa otetta varten, mutta neliömuoto ei ole otteelle paras mahdollinen. Vedettävässä poistotulpassa on kiinteä muovikiinnitys. Laukkua pystyy käyttämään hyvin veneistuimena.

Kipparin suositus:
Kylmälaukun pirteä oranssi väritys vetoaa ulkonäköä arvostavalle veneilijälle, mutta lisäksi boksi pärjää kylmänkestävyydessä niukasti testin toiseksi parhaiten.

Kiitämme

+ Hyvää kylmänkestoa

+ Toimimista veneistuimena

+ Värikästä ulkonäköä

Moitimme

Poistotulpan sijaintia

Muovista lukituksen kiinnitystappia


 

Lue myös nämä

X