Kayttotesti

Takana on kuuden vuoden rupeama. Sen aikana on ajettu kuudella 50-hevosvoimaisella perämoottorilla yhteensä 1 561 tuntia, joiden aikana on taitettu 10 552 meripeninkulmaa. Se on noin puolet maapallon ympärysmitasta. On yhteenvedon aika.

Kuuden vuoden aikana testattiin kuusi markkinoilla ollutta moottoria.

Ne olivat Evinrude E-Tec 50, Honda BF 50, Mercury F 50 EFI, Suzuki DF 50, Tohatsu 50 TLDI ja Yamaha F 50 EFI.

Moottoreista kaksi oli kaksitahtisia ja neljä puolestaan nelitahtisia. Kaksitahtisia olivat Evinrude ja Tohatsu. Joukon ainoa kaasutinmoottori oli Honda, joka sekin on nykyisin varustettu polttoaineensuihkutuksella.

Markkinoiden seitsemäs merkki tässä kokoluokassa on Selva, mutta sen nelitahtikone on tekniikaltaan sama kuin Yamaha ja se on myös Yamahan valmistama. Sen testaamista ei nyt katsottu tarpeelliseksi, vaikka se on aiemmin testeissämme menestynytkin.

Kaikki moottorit olivat kunakin vuonna testissä koko avovesikauden. Ne asennettiin testipenkkinä toimineen Buster L:n perään hyvissä ajoin keväällä ja jokaista moottoria käytettiin jäiden tuloon sakka, jotta myös niiden kylmäkäynti- ja kylmäkäynnistysominaisuudet tulisivat esiin.

Kayttotesti

Jokaisella moottorilla ajettiin kauden aikana yli 200 tuntia, joka vastaa useimman tavallisen veneilijän usean vuoden ajoa tämän kokoisilla moottoreilla. Toki jotkut, kuten vannoutuneet vetouistelijat, käyttävät moottoreitaan kauden aikana vielä tätäkin enemmän.

Kun ajettuja tuntimääriä ja käyttöä tarkasteltiin jälkikäteen, käyttötavat havaittiin hyvin yhteneväisiksi. Jokaisella moottorilla ajettiin noin puolet koko käyttöajasta hiljaisella, alle 1 000 kierroksen käyntinopeudella. Liukunopeuksia, yli 4 000 kierroksella, ajettiin noin neljännes käyttötunneista ja loppuosa muodostui muista käyntinopeuksista.

Käyttötestimoottoreille tehtiin Kipparin tavalliset nopeus- ja kulutusmittaukset sekä testien alussa että loppuvaiheessa. Vastoin yleisiä odotuksia, eroja näissä ei yleensä havaittu.

Tavallisen testin lisäksi tutkittiin moottoreiden käyntiä, käynnistyvyyttä ja muuta käytöstä hyvin erilaisissa olosuhteissa.

KayttotestiKayttotesti

Kauden käytön jälkeen moottorit purettiin ja niiden kunto tutkittiin sekä tehokkailla mittauksilla että silmämääräisellä tarkastelulla. Moottoreille tehtiin sekä puristus- että ohivuotomittauksia, mitattiin sylintereiden kulumaa, mäntien muotoa ja laakereiden mittatarkkuutta. Tarkoituksena oli selvittää moottoreiden mahdollinen kuluminen hyvin perusteellisesti.

Lue 50-hevosvoimaisten Käyttötestien yhteenveto mittaustuloksineen Kipparista 4/2009

Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Kipparin työryhmä