Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Lomalla oma apu on lähellä, osa 1 – Vian tunnistaminen sähkölaitteissa

Mister Murphyn on tapana iskeä veneilijään pahimmin juuri silloin, kun koko Suomi lomailee – veneiden korjauspajat mukaan lukien. Kun veneeseen tulee moottorivika kesken kauan odotetun lomareissun, ovat hyvät neuvot kalliit, sillä apu ei yleensä ole lähellä.

26.07.2020

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Kuvatseppo evinsalo

Jos tekniikasta on jonkin verran hajulla, voi vian aiheuttajan paikallistaa itsekin, tehdä korjaustoimenpiteet ja parhaassa tapauksessa päästä jatkamaan matkaa ainakin lähimpään satamaan, ennen kuin yrittää hälyttää  huoltomiehiä kesälomalta paikalle.

Seuraavassa on vinkkejä erityyppisten moottorihäiriöiden paikallistamiseen, ensiapuun ja korjaamiseen.

Pidä aina työkalut ja varaosat mukana

Pidä aina veneessä sopiva arsenaali omaan moottoriinsopivia työkaluja ja tarvikkeita. Aina on hyvä olla mukana sopivia kiinto- ja lenkkiavaimia, tulppa-avain, ristipäinen ja talttapäinen ruuvimeisseli, sivuleikkurit ja puukko.

Sähköpuolen tarvikkeista ainakin: yleismittari, käynnistyskaapelit sekä sulakkeet, sähköjohtoa ja liittimiä.

Varaosia: laturin hihnoja, vesipumpun impellerisarja, sytytystulppia, polttoainesuodattimet varalle, erikokoisia letkun kiristimiä.

Muuta: pieni kannu puhdasta pienkonebensaa, taskulamppu, ilmastointi- sekä muoviteippiä.


Vian tunnistaminen sähkölaitteissa

Vika: Starttimoottori ei pyöri ollenkaan tai pyörii hitaasti.

Toimenpiteet: Tarkista ensimmäiseksi seuraavat asiat virtapuolelta:

  • Tarkista akun virta
  • Tarkista akun jännite
  • Tarkista akkukengät ja liitokset
  • Tarkista sulake
  • Tarkista pääkytkin

Virtaa ei ole

  • Käytä boosteria tai apuakkua

1. Tarkista, että starttiakussa on riittävästi virtaa. Akun jännitteen (varaustilan) voi mitata akun navoista yleismittarilla, joka on hyvä pitää veneessä mukana. Täyteen varatun akun lepojännitteen tulisi olla 12,6–12,7 V.

Alle 12 V lepojännite tarkoittaa, että akun varaustila on enää noin 10 prosenttia akun kapasiteetista eikä startti jaksa pyöriä tarpeeksi nopeasti moottorin käynnistämiseksi.

2. Tarkista myös yleismittarilla, että akun jännite pysyy riittävänä myös kuormitettuna. Pidä yleismittari kytkettynä akun napoihin ja starttaa moottoria 5–10 sekunnin ajan. Startatessa hyväkuntoisen akun jännite pitäisi pysyä yli 10 voltissa ja mieluimmin 11 voltissa. Uudemmat ruiskukoneet eivät välttämättä käynnisty enää jännitteen laskiessa starttauksen aikana alle 11 voltin. Alle 10 voltin jännite ei riitä enää potkaisemaan tehokkaampaa dieseliä käyntiin.

3. Mikäli startti ei pyöri ollenkaan tai pyörii liian hitaasti, voi virran hävikki matkalla starttimoottorille johtua heikosta kontaktista akun kengissä, virtajohdossa, sulakkeessa tai päävirtakytkimessä, jolloin starttimoottori ei saa tarpeeksi virtaa, vaikka akku on riittävässä varauksessa. Irrota ja puhdista akunkenkien kontaktipinnat ja tarkista akun virtajohtojen liitokset ja kunto. Kuvassa olevissa virtajohdoissa on nähtävissä ylikuumenemisen merkkejä.

4. Tarkista, että sulake on ehjä.

5. Mikäli akussa on riittävästi varausta ja virtajohdot sekä liittimet ovat kunnossa, mutta edelleenkään startille ei tule riittävästi tai ollenkaan virtaa, voi vika olla päävirtakytkimessä. Se voi toimia muutoin normaalisti, mutta  startatessa, jolloin jännitteen tarve on hetkellisesti suuri, se ei päästä tarpeeksi tai ollenkaan jännitettä läpi. Tilapäisen avun saat ohittamalla kytkimen. Yhdistä päävirtakytkimen navat esimerkiksi starttikaapelilla moottorin käynnistämisen ajaksi. Kun päävirtakytkin on ohitettu, veneessä on jatkuvasti virta päällä, joten muista irrottaa ohitus aina jättäessäsi veneen seisomaan. Hanki uusi päävirtakytkin mahdollisimman nopeasti.

6. Jos akussa ei ole enää tarpeeksi varausta potkaisemaan moottoria käyntiin, hyvä pika-apu starttaamiseen on ladattava starttiboosteri, joka kulkee hyvin myös veneessä mukana.


Vika: Startti pyörii normaalisti, mutta moottori ei käynnisty

Toimenpiteet:

  • Tarkista hätäkatkaisin
  • Tarkista vaihde
  • Tarkista tulpan johdot ja kipinä
  • Tarkista sytytyksen liittimet

1. Tarkista ensin, että hätäkatkaisimen varmistin on oikein asetettu. Poistettu varmistin katkaisee sytytysvirran, jolloin startti pyörittää, mutta moottori ei käynnisty eikä yskäisekään.

2. Tarkista, että vaihde ei ole vahingossa jäänyt päälle.

Mikäli edelliset tekijät ovat kunnossa, siis hätäkatkaisin kytkettynä pois päältä ja vaihde vapaalla, eikä moottori siitä huolimatta käynnisty, bensiinimoottoreissa voi vikaa hakea vielä virtapuolelta tarkistamalla sytytyspuolen
toiminnot.

3. Tarkista, että tulpanjohto on kunnolla kiinni. Sen jälkeen voit tarkistaa, että tulppaan tulee kipinä. Irrota tulpanjohto ja kierrä tulppa tulppa-avaimella irti. Kiinnitä tulpanjohto paikalleen ja pidä tulppaa sormilla kiinni  eristetystä tulpanjohdosta painamalla tulpan runkoa kiinni moottorin maalaamattomaan maadoitettuun kohtaan. Starttaa samalla moottoria. Huom! Ennen kipinätestiä varmistu siitä, ettei moottorissa ole bensavuotoja.

4. Ellei tulpassa näy startatessa kipinää, tarkista että sytytyspuolen johdot ja liittimet ovat hyvin kiinni ja yritä uudelleen. Mikäli kipinä tulpassa on startatessa havaittavissa, virtapuoli toimii normaalisti.

Voit lukea huoltojutun myös Kipparista 7/2012 

 

Lue myös nämä

X