Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Lomalla oma apu on lähellä, osa 3 – Moottorin jäähdytyksen ongelmat

Mister Murphyn on tapana iskeä veneilijään pahimmin juuri silloin, kun koko Suomi lomailee – veneiden korjauspajat mukaan lukien. Kun veneeseen tulee moottorivika kesken kauan odotetun lomareissun, ovat hyvät neuvot kalliit, sillä apu ei yleensä ole lähellä.

07.08.2020

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Jos tekniikasta on jonkin verran hajulla, voi vian aiheuttajan paikallistaa itsekin, tehdä korjaustoimenpiteet ja parhaassa tapauksessa päästä jatkamaan matkaa ainakin lähimpään satamaan, ennen kuin yrittää hälyttää  huoltomiehiä kesälomalta paikalle.

Seuraavassa on vinkkejä erityyppisten moottorihäiriöiden paikallistamiseen, ensiapuun ja korjaamiseen.

Pidä aina työkalut ja varaosat mukana

Pidä aina veneessä sopiva arsenaali omaan moottoriinsopivia työkaluja ja tarvikkeita. Aina on hyvä olla mukana sopivia kiinto- ja lenkkiavaimia, tulppa-avain, ristipäinen ja talttapäinen ruuvimeisseli, sivuleikkurit ja puukko.

Sähköpuolen tarvikkeista ainakin: yleismittari, käynnistyskaapelit sekä sulakkeet, sähköjohtoa ja liittimiä.

Varaosia: laturin hihnoja, vesipumpun impellerisarja, sytytystulppia, polttoainesuodattimet varalle, erikokoisia letkun kiristimiä.

Muuta: pieni kannu puhdasta pienkonebensaa, taskulamppu, ilmastointi- sekä muoviteippiä


Jäähdytyksen ongelmat

Vika: Moottori kuumenee liikaa.
Toimenpiteet: Moottorin ylikuumenemisongelmat voivat johtua monestakin syystä, mutta asiaan on syytä suhtautua vakavasti ja tutkia syyn aiheuttaja mahdollisimman nopeasti suurempien vahinkojen välttämiseksi.
Ensin on syytä tarkistaa moottorin jäähdytyksen toimivuus eli se, että moottorin saa jäähdytysvettä.

1. Tarkista vedenottoaukkojen puhtaus
2. Tarkista merkkivesi
3. Tarkista veden kierto
4. Vaihda impelleri
5. Tarkista nestemäärä
6. Tarkista ja kiristä laturin hihna


1. Perämoottorissa jäähdytysveden otto tapahtuu moottorin rungossa kavitaatiolevyn alla olevan aukon kautta. Varmista, että ritilässä ei ole roskia sitä tukkimassa. Merkkivesiruisku ilmoittaa moottorin vedenkierron olevan  kunnossa.

2. Mikäli merkkivettä ei tule tai sitä tulee vain kituliaasti, tarkista vesipumpun kuminen siipipyörä (impelleri) ja vaihda uuteen.

3. Sisämoottoreissa jäähdytysveden otto tapahtuu veneen pohjassa olevan imuputken kautta. Mikäli imuputki jostakin syystä tukkeutuu, ei moottori saa jäähdytysvettä ja se kuumenee. Imuputken päässä oleva ritilä kannattaa puhdistaa roskista jo ennen vesille laskua. Ritilä saattaa tukkeutua myös kesän aikana käytössä. Mikäli jäähdytysvesi kiertää moottorissa esteettä, pakoputkesta pitäisi  tulla kiertovettä moottorin ollessa käynnissä.

4. Jos raakaveden imuputki on jostain syystä tukkeutunut eikä vettä tule raakavesipumpulle, pumpun kuminen impelleri joutuu pyörimään kuiviltaan ja siitä tulee entinen jo muutamassa minuutissa. Impellerin siivet saattavat väsyä ja revetä ajan mittaan myös käytössä, jolloin jäähdytysvesi ei enää kierrä tehokkaasti ja moottori ylikuumenee. Avaa pumppu ja vaihda impelleri uuteen. Pidä veneessä aina uusi impelleri varalla.

5. Makeavesijäähdytteisessä moottorissa ylikuumeneminen saattaa johtua myös makeavesikierron nestevajauksesta. Avaa paisuntasäiliö ja tarkista jäähdytysnesteen määrä. Lisää tarvittaessa nestettä. Huom. Ennen  paisuntasäiliön korkin avaamista, anna moottorin jäähtyä.

Ylikuumeneminen saattaa myös johtua lämmönvaihtimen kanavien tukkeutumisesta, jolloin moottorin jäähdytys ei enää toimi kunnolla. Sen korjaaminen ei onnistu omin avuin, vaan se vaatii ammattimiehen.

6. Mikäli raakavesikierto näyttää toimivan, mutta moottori kuumenee silti liikaa, voi vika olla myös liian löysällä olevasta laturinhihnassa, joka pyörittää usein laturin lisäksi myös suljetun makeavesikierron pumppua. Tarkista, että hihna on hyvässä kunnossa ja tarpeeksi tiukalla. Nyrkkisääntö on, että hihna ei saisi painua napakasti sormella painettaessa 30 sentin matkalla enemmän kuin yhden sentin. Kiristä hihna tarvittaessa löysäämällä laturin säätömutteria ja vetämällä laturia niin, että hihna tiukkenee. Kuluneen hihnan voi vaihtaa samalla tavalla löysäämällä laturin kiinnitystä ja pujottamalla uuden hihnan paikalleen. Pidä aina veneessä mukana varahihnoja.

Lataus ja öljynpaine

Vika: Latausvalo syttyy ajon aikana
Toimenpiteet: Mikäli latausvalo syttyy palamaan ajon aikana, on vika mitä ilmeisimmin katkenneessa laturin hihnassa. Katkenneeseen hihnaan liittyy myös se, että moottorin makeavesijäähdytys ei kierrä ja moottori  ylikuumenee. Pysäytä moottori ja vaihda hihna viipymättä.

Vika: Öljynpaineen varoitusvalo syttyy
Toimenpiteet: Mikäli öljynpaine laskee ja pysyy alhaalla, pysäytä moottori ja tarkista öljyn määrä mittatikusta. Lisää öljyä tarvittaessa. Tarkastele silmämääräisesti, ettei moottorissa ole havaittavia öljyvuotoja. Vika voi olla  myös öljynpaineanturissa.

 

Lue myös nämä

X