Tilaa
Testit

Matkaveneet vertailussa: Nimbus 305 Coupé ja Saga 325 – Vaihtoehto hurjastelulle

Dieselmoottori ja akseliveto ovat aidon matkaveneen sydän ja sielu. Kaksi Pohjolan konkaria todistavat, että vanha väittämä pätee yhä.

18.02.2020

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Kenelle: Aktiiviselle perhe- ja matkaveneilijälle, jolle kertyy runsaastikin ajotunteja kauden aikana. Silloin dieselmoottori ja akseliveto ovat luonteva valinta.


Nopea siirtyminen paikasta toiseen ei retkeilyssä enää ole kaikille mikään itseisarvo, matkaamisen mukavuus nousee koko ajan merkittävämmäksi.

Vaikka polttoaineen kulutuksen kestäisi taloudellisesti, alkaa päästöjä aiheuttava kerskakulttuuri olla monelle suorastaan vastenmielistä. Hitaammille nopeuksille optimoidut mallit soveltuvat myös tulevaisuudessa luontevammin sähkökäyttöön. Ja dieseltankkiin voi laittaa uusiutuvaa polttoainetta vaikka heti, ei tosin vielä meriasemilta.

Muuttuva ilmasto pidentää sesonkia ja muuttaa mieltymyksiä; kylminä vuodenaikoina ei umpisalongissa tule kylmä ja paahtohelteillä vastaavasti se on varustettavissa viilentävällä ilmastoinnilla.

Nimbus 305 Coupé

Nimbus 305 Coupé on vuonna 2015 esitelty ruotsalaisveistämön täysin katettujen matkaveneiden aloitusmalli, josta on olemassa myös avoin DC-tyyppinen muunnos (Nimbus 305 Drophead, Kippari 6/18).

Moottoreina siihen tarjotaan ensisijaisesti Volvo Pentan D3:sta 110, 150 ja 220 hevosvoiman tehoisina muunnoksina. Veneestä on olemassa myös sähköversio, mutta toistaiseksi se on melkoisen ”hiljaisessa myynnissä”, oletettavasti odottamassa aikaa parempaa eli akkutekniikan kehitystä. Toistaiseksi sähköpropulsio mahdollistaa matkaamisen käytännössä uppoumanopeuksilla.

Hinta: alk. 192 000 euroa 110 hv:n moottorilla, 220 hv:n koeajomoottorilla 258 000 euroa vakiovarustein.
Maahantuoja: Bike & Boat World

Nimbuksen ajettavuus on akselivetoiseksi lähellä vetolaitteellista venettä, ja kääntyvyys on hyvä.

Saga 315

Saga 315 edustaa perinteistä norjalaista veneen rakennusta, malli esiteltiin periaatteessa jo vuonna 2004. 315 polveutui Saga 29:stä, ja on pysynyt lähes muuttumattomana tähän päivään asti. Näkyvin ero alkuperäiseen on ollut uimatason pidentäminen yhden jalan mitalla. Suunnittelusta ovat vastanneet Tor Stokke sekä legendaarinen Eivind Amble. Mallia valmistetaan myös peräosastaan avoimena HT-versiona.

Veneet valmistetaan käsityönä perinteisin menetelmin pienessä Seljen kylässä Norjan länsirannikolla. Sagan moottorivaihtoehtoja ovat Volvo Pentan D4 -koneet, aina 300 hevosvoiman tehoon asti. Koeajettu yksilö oli varustettu vain 225-hevosvoimaisella, mutta se oli osuva valinta verratessa 220-hevosvoimaisella D3:lla varustettuun Nimbukseen.

Saga ei juurikaan kallistele kaarroksissa, ja ohjaus on kankeampaa kuin Nimbuksessa.

Saga 325

Hinta: alk. 222 000 euroa 225 hv:n koeajomoottorilla, 260 hv:n moottorilla 227 000 euroa vakiovarustein.
Maahantuoja: E3-Marin Oy, Porvoo, E3-Marin

Lue vertailun tulokset Kipparista 2/2020.

Lue myös nämä

X