Tilaa
Jutut

Molskis! Letkut solmussa

Palsta kertoo toimituksen jäsenten kommelluksista vesillä.

24.05.2024

Tekstijuha nieminen

Käytettyyn veneeseen saattaa vuosien aikana kertyä erilaisia virityksiä, jotka eivät aina heti avaudu ulkopuoliselle käyttäjälle.

Messilän venesatamassa oli meneillään käytettyjen veneiden vertailu, Kippari 4/2024.  Molempia veneitä testattiin eri kuskien ajamana ja lisäksi niille tehtiin mittaustestejä. Viimeisenä oli vuorossa ajokuvien ottaminen. Kuskin vaihdon jälkeen Buster hörähti hyvin käymään, mutta sammui muutaman kymmenen metrin päähän laiturista. Satama-altaassa oli lähes tyyntä ja Buster pysähtyi sopivasti veneiden kiinnitystolppia vasten. Hätää ei siis ollut.

Usean starttausyrityksen jälkeen kuski alkoi selvittää vikaa polttoainepuolelta. Ensimmäisenä tarkistettiin tietenkin, oliko bensaa jäljellä. Busterissa oli kaksi polttoainetankkia ja niissä molemmissa omat letkut koneelle asti. Letkujen pituus olisi riittänyt isompaankin veneeseen, sillä ne olivat isossa solmussa tankkien päällä. Kuski kävi huolellisesti läpi molemmat letkut ja tuli siihen lopputulokseen, että ne oli kiinnitetty oikein polttoaineen kulutusmittauksen jälkeen. Mittauksessa letku oli jouduttu irrottamaan, mutta sen takaisin laiton jälkeen sillä oli ajettu takaisin laituriin, joten vika ei voinut olla siellä.

Toisen veneen kuski oli jo ehtinyt ajamaan kuvausalueelle ja kuvaajakin oli aallonmurtajalla valmiina dronen kanssa. Päivä oli pitkällä, joten kuvaukset piti saada ripeästi purkkiin. Lyhyen puhelinkeskustelun jälkeen Yamarinin kuski tuli vielä katsomaan olisiko Busterin koneelle mitään tehtävissä. Pieni vilkaisu letkuhässäkkään ja uuden starttaus­yrityksen jälkeen hommaa voitiin jatkaa. Tankin pään liittimet olivat kuitenkin olleet väärin päin.

Lue myös nämä

X