Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Arkistovideo: Monikäyttöveneet – Askeladden P66 Weekend, Quicksilver Captur 755 Pilothouse ja Finnmaster 7.0 Pilot

Pilothouse, erillisellä ja suljettavalla ohjaushytillä varustettu avokantinen monikäyttövene on vahvimmin nouseva trendi vesillämme. Erikoista kyllä, nämä pohjoisiin oloihin varsin hyvin sopivat veneet ovat olleet Etelä-Euroopassa yleisiä jo kymmeniä vuosia.

28.01.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo

Vertailuun valikoitui kolme samaan hinta- ja kokoluokkaan kuuluvaa uutta mallia.

Quicksilver on muutamassa vuodessa kehittynyt muotoilullisesta kummajaisesta ja halpismerkistä vakuuttavaksi ja varteenotettavaksi kilpailijaksi mille tahansa parempana pidetylle sarjatuotantoveneelle. Kohentuneen estetiikan ja viimeistelyn myötä hinnat ovat kuitenkin pysyneet yhtenä vahvimmista valteista. Vaikuttaisi vahvasti siltä, ettei Quicksilver ole enää veneenä pelkkä perämoottoreiden asennus ja myyntialusta, vaan oma, kunnianhimolla ladattu tuote.

Brunswickin omistaman tuotemerkin veneet valmistetaan Slepskin kuuluisalla telakalla Puolan Augustovissa.

Askeladden on merkkinä vanhin tästä joukosta. Sen perinteet ulottuvat aina vuoteen 1911 asti, jolloin norjalaismerkki perustettiin. Askeladdenin juuret ovat vahvasti kalastusveneissä, mutta liittyminen Brunswick-konserniin kymmenkunta vuotta sitten toi mukanaan runsaasti uudistusmieltä ja rohkeita kokeiluja, jotka jäivät vaille suurempaa menestystä ja johtivat lopulta yhtiön konkurssiin. Uudelleen käynnistetyssä toiminnassa ei enää ole aiempia kytköksiä Brunswickiin.

Kaiken kaikkiaan maailman vesillä seilaa liki 100 000 Askeladdenia.

Finnmaster on ainut kotimainen kokelas, ja kilpailijoiden tavoin viime syksyn uutuuksia. Se on ensimmäisiä kotimaisia venemalleja, jolla on haluttu selvästi kilpailla ranskalaisten hallinnoimilla ”Peche-Promende” -veneiden markkinoilla. Silloin puhutaan siis eteläeurooppalaisten urheilukalastusveneistä, jotka vahvasti noudattavat yleisesti tunnetttua pilothouse-konseptia. Lienee siis selvä, että kyseinen veneluokka on kuumimmin kasvavia trendejä myös kotivesillämme.

Kokkolalaisen Finnmasterin lisäksi AMT on uudella 215 PH-mallillaan lähtenyt tavoittelemaan siivua ranskalaistyylisten kalastusveneiden kaupasta.

Isoille perämoottoreille

Perämoottori on lähes poikkeuksetta tämän tyyppisten veneiden voimanlähde.

Veneet toimitettiin koeajoon edustajien sopiviksi valitsemillaan moottoreilla.

Finnmasteriin suositellaan moottorin tehoksi 90–150 hevosvoimaa, eli se koeajettiin suurimmalla suositusteholla. Finnmaster on Askeladdenin tavoin sikäli riippumaton venevalmistaja, että ostajalla on jälleenmyyjän valikoimien puitteissa mahdollisuus valita siihen mieleisensä moottori.

Askeladdenin suurin tehosuositus on niin ikään 150 hevosvoimaa. Koeajossa se oli varustettu hiukan pienemmällä, 125-hevosvoimaisella Mercuryllä. Ja vielä mielenkiinnon lisäämiseksi moottoriksi oli valittu nykyajan kaksitahtitekniikkaa edustava Optimax. Askeladden ei ilmoita varsinaista minimitehoa.

Mittaustaulukkoa jos tarkastellaan, huomataan, että Askeladdenin liukukynnys on varsin huomaamaton, ja taloudellisuus hyvä. Siihen voi siis hyvinkin kuvitella ripustavansa vaikkapa 70-hevosvoimaisen perämoottorin vielä varsin tyydyttävällä menestyksellä.

Brunswickin isännöimä Quicksilver oli luonnollisesti myös varustettu Mercuryllä, ja tehoksi oli valittu 150, niin kuin Finnmasterissakin.

Sen sijaan Quicksilverin suositustehoalue yllättää. Se tavallaan alkaa vasta siitä, mihin kilpakaksikon päättyy. Tavallaan, koska pienintä suositustehoa ole ilmoitettu muuten, kuin siten, että pienin moottori millä 755 PH:ta markkinoidaan, on nimenomaan tuo 150 hevosvoima. Yllättävää siksi, ettei veneiden kokoero ja erot suoritusarvoissa kuitenkaan ole niin suuret.

Enimmillään Quicksilveriin voi asentaa peräti 250-hevosvoimaisen moottorin, jolla huippunopeus noussee 40 solmun tietämille.

On kuitenkin huomattava, että suhteessa marssinopeuksien kulutuksiin, vaikuttaisi Quicksilverin liukukynnys olevan suhteellisesti ottaen pienempi kuin Finnmasterissa, joten Askeladdenin tavoin myös Quicksilver toiminee tyydyttävästi huomattavan pienellä teholla, jopa puoli-liukunopeuksilla.

Lue vertailutestin tulokset Kipparista 8/2013

Lue myös nämä

X