Venettä vie eteenpäin potkurin veteen vaikuttava voima. Sen voi saada aikaan suurella moottorin vääntömomentilla ja jyrkällä potkurilla. Sen voi myös tehdä pienemmällä moottorin väännöllä, mutta tiheämmällä voimansiirron välityksellä ja loivemmalla potkurilla. Silloin moottorin käyntinopeuden pitää kuitenkin olla korkeampi.
Veneen moottori on auton moottoriin verrattuna hankalassa asemassa, koska potkurista pitäisi löytyä tarvittava voima jo hyvinkin pienellä veneen nopeudella. Voimaa vaaditaan erittäin paljon sillä hetkellä, kun vene on nousemassa liukuun. Vaikka moottorin rasitustaso on veneessä korkea koko nopeusalueella, on se erityisen suuri juuri liukukynnyksellä. Tämän voi havaita katsomalla polttoaineenkulutuslukemia, joissa näkyy selvä piikki liukukynnyksen nopeudessa.
Suuri rasitustaso liukukynnyksellä johtuu tietenkin siitä, että se on korkein nopeus, jossa suuri osa veneen pinnasta on vielä vettä vasten ja veden vastus jarruttaa menoa. Kun vene nousee liukuun, myös pinta-ala pienenee ja vastus vähenee. Samalla myös pienempi osa perämoottorin rikistä on veden alla ja sen jarruttava vaikutus pienenee.
Lue kaikki
MOOTTORIVENEISTÄ