Tilaa
Jutut

Moottoritekniikka: Moottorin vaihdossa paljon mietittävää

Vaikka vanha venemoottori olisi palvellut hienosti vuosia, se saattaa tulla matkansa päähän syystä tai toisesta. Jos vene vastaa edelleen tarpeita, edessä on moottorin uusiminen.

18.03.2022

Tekstivesa leppä

Kuvattimo sarkkinen, markus pentikäinen, grafiikka atte lakinnoro

Kaikilla moottoreilla on oma käyttöikänsä. Käyttäjä voi vaikuttaa siihen muun muassa huolloilla, hyvillä voiteluaineilla, oikealla käytöllä, suodattimien oikea-aikaisilla vaihdoilla ja jopa puhtaudella.

Veneissä moottorin käyttöikään vaikuttavat myös venevalmistajan ratkaisut, kuten riittävän ilmanvaihdon takaaminen konehuoneessa, konehuoneen riittävä mitoitus, oikea moottorikoko, oikea välityssuhde moottorilta potkurille, hyvä huollettavuus ja oikeanlainen jäähdytys.

Sisämoottorin, sisäperämoottorin ja perämoottorin kestävyydessä on paljon eroja, jotka johtuvat kaikista edellä mainituista syistä.

Perämoottorit ovat kautta aikain olleet merivesijäähdytteisiä. Hyvin huollettuina niissä ei ole korroosio-ongelmia.

Suomen sisävesillä merivesijäähdytys sisä- ja sisäperäkoneissa riittää, koska jäähdytysvedessä ei ole suolaa. Jo Itämerellä suola vaikuttaa moottorin kestävyyteen monin eri tavoin. Moottorin käyttöaikana korroosio syö ainakin moottorien pakokaasukanavat, joissa jäähdytysvedet yhdistyvät pakoputkeen. Lämmönvaihtimella varustetuissa, niin sanotuissa makeavesijäähdytteisissä moottoreissa tätä ongelmaa ei ole.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X