Tilaa
Jutut

Muumit tavoittelevat juhlavuotensa kunniaksi miljoonaa euroa Itämerelle

"Näyttää siltä, että tästä on syntymässä historian suurin aloite Itämeren pelastamiseksi."

30.11.2019

TekstiJukka Hiiro

Itämeren hyväksi käynnistettiin kampanja, jonka tavoitteena on kerätä miljoona euroa John Nurmisen Säätiön työhön Itämeren hyväksi ja sen perinnön vaalimiseksi.” Meidän meri” – kampanjan takana on vuonna 2020 juhlavuottaan viettävät muumit eli tarkemmin Moomin Characters. Ensi vuonna tulee nimittäin kuluneeksi 75 vuotta siitä, kun ensimmäinen Muumi-tarina julkaistiin. Teemaan sopivasti tuo tarina oli Muumit ja suuri tuhotulva.

“Meri on korvaamaton osa Muumi-tarinoita. Tove Jansson loi Muumi-tarinat Pellingin saaristossa inspiroituneena meren kauneudesta ja voimasta. Hän rakasti merta, kuten me kaikki, Muumipeikko mukaan lukien”, kertoo Moomin Charactersin luova johtaja ja hallituksen puheenjohtaja Sophia Jansson.

Janssonin mukaan yritys haluaa pitää merestä huolta ja suojella sitä kaikin voimin.

”Itämeren tulevaisuuden eteen tehdään jo nyt aivan upeaa työtä, ja haluamme olla mukana näissä talkoissa ja innostaa mukaan niin paljon ihmisiä ja erilaisia organisaatioita kuin mahdollista”, hän sanoo tiedotteessa.

Varat John Nurmisen Säätiön toimintaan kerätään yrityslahjoitusten, kuluttajien suorien lahjoitusten, kampanjatuotteiden sekä erilaisten tapahtumien avulla. Kampanja, tapahtumat sekä kaikki kumppanit julkistetaan kokonaisuudessaan Vene 20 Båt -messuilla helmikuussa.

John Nurmisen Säätiön mukaan kampanjassa on jo nyt mukana yli 50 yritystä ja organisaatiota aina kaupungeista kouluihin ja kulttuuri-instituutioista järjestöihin.

“Totuus Itämeren voinnista iski viimeistään sinileväkesänä 2018 kammottavalla tavalla päin kaikkien kasvoja. Siitä syntyi idea laajan Muumi-tarinoiden ympärille muodostuneen yhteisön kannustamisesta talkoisiin meidän yhteisen meremme suojelemiseksi”, Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Kråkström kertoo.

Kråkströmin mukaan kampanja on myös keino inspiroida Muumi-lisenssinhaltijoita ottamaan ympäristöystävälliset ja Itämeren tulevaisuutta suojelevat arvot osaksi toimintaa.

“Lähes kaikki, joille olemme esittäneet idean, ovat hypänneet heti mukaan kampanjaan. Näyttää siltä, että tästä on syntymässä historian suurin aloite Itämeren pelastamiseksi  mukana on useita tahoja aina Japanista ja Isosta-Britanniasta saakka”, Kråkström sanoo.

Kampanjan nimi on suomeksi #MEIDÄNMERI, ruotsiksi #VÅRTHAV ja englanniksi #OURSEA.

”Toivomme, että kampanja ja sen Muumi-tarinoista nouseva yhteisöllisyys voisivat auttaa luomaan Itämeren ympärille edes hieman vahvemman tunteen siitä, että meri todella on meidän yhteinen meri, josta kaikki kymmenet miljoonat ihmiset sen rannikoilla saavat nauttia ja myös ottaa vastuuta”, Kråkström toteaa.

Lue myös nämä

X