Tilaa
Uutiset

Onnettomuustutkintakeskus tutkii Palvan lossin karilleajon: ”Sumu ei voi olla onnettomuuden syy”

Lossin onnistui päätyä karille Velkualla, sillä jostain syystä sen ohjausvaijeri oli tilapäisesti irrotettu.

03.01.2019

TekstiJukka Hiiro

Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes on päättänyt ottaa perjantaina 28. joulukuuta sattuneen lossiturman tutkittavakseen.

Lossin onnistui päätyä karille Velkualla, sillä jostain syystä sen ohjausvaijeri oli tilapäisesti irrotettu.

”Sumu ei voi olla onnettomuuden syy. Selvitämme erityisesti lossiyhtiön toimintamenettelyjä ja perehdytyskäytäntöjä. Kuljettajilla pitää olla eväät turvalliseen ajoon. Lossin tai lautan käyttäjän pitää voida luottaa siihen, että hän pääsee turvallisesti yli”, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kommentoi tutkintaa yhteisöpalvelu Twitterissä.

Nurmi selvensi sumu-kommenttiaan tuoreeltaan STT:lle. Hän totesi, että monien tiedotusvälineiden mukaan lossiyhtiön edustaja arveli sumua onnettomuuden syyksi. Näin ei voi Nurmen mukaan olla.

”Jos sanotaan, että syy on sumu, jossakin on iso ongelma”, hän totesi STT:lle.

Sää Velkualla oli sumuinen Haverin sattuessa perjantai-iltana hieman ennen kello 22.

Lossin kyydissä oli kuljettajan lisäksi kaksi matkustajaa. Kukaan ei loukkaantunut turmassa. Lossi sen sijaan jäi pohjastaan kiinni ja alkoi vuotaa siinä määrin, että se piti hinata telakalle.

Otkesin tutkintaryhmää johtaa HTM Pekka Aho ja tutkinnanjohtajana toimii johtava tutkija Risto Haimila. Muita jäseniä ovat merikapteenit Mirva Salokorpi ja Tero Haapalinna sekä KTT Sampo Tukiainen.

Lue myös nämä

X