Sähköllä pyörivät perämoottorit tekevät tuloaan. Vertasimme kiinalaisen Parsunin viiden hevosvoiman sähköperämoottoria ja saman teholuokan ja saman valmistajan tavallista nelitahtista bensiiniperämoottoria.
Saksalainen Torqeedo GmbH on jo jonkin aikaa valmistanut edistyksellisiä sähköperämoottoreita, joiden ominaisuudet ja tehot ovat vastanneet pienimpiä bensaperämoottoreita ja joissain tapauksissa ovat jopa ohittaneet ne.
Nyt kiinalainen Parsun on esitellyt kolme sähkökäyttöistä perämoottoria, joiden tehot ovat 4, 5 ja 10 hevosvoimaa. Sähköversiossaan Parsun käyttää jenkkivalmisteista 48 voltin sähkömoottoria.
Moottoreista on olemassa sekä lyhyt- että pitkärikiset versiot, joko kahvasta tai kaukohallintalaitteilla ohjattavina. Tarjolla on jopa kaukohallintalaitteilla ja sähköisellä tiltillä varustettu versio. Painoa kahdella pienemmällä moottorilla on noin 30 kiloa ja 10 hevosvoiman versio painaa 65-70 kiloa, varustelusta riippuen.
Vertasimme eri energiamuotoja Parsunin viiden hevosvoiman moottorien kanssa. Halusimme selvittää miten bensiinimoottori ja sähköperämoottori eroavat toisistaan, vai eroavatko ne lainkaan? Kokeilimme, miten ne poikkeavat toisistaan suorituskyvyltään tai käytettävyydeltään.
Testipenkkinä oli Linder 440 Fishing, juuri tälle moottoriteholle sopiva alumiinirakenteinen soutuvene. Parsunit ovat veneen tehosuosituksen ylärajalta, sillä siihen suositellaan moottoria teholuokasta 2-5 hevosvoimaa. Veneeseen käy lyhytrikinen kahvaohjattava moottori. Vene on 4,31 metriä pitkä ja 1,64 metriä leveä ja se painaa 94 kiloa.
Moottorien erot näkyvät selvästi, kun koppa poistetaan. Bensamoottori vasemmalla ja oikealla sähköversio.
Vertailun bensamoottori
Bensiinikäyttöinen viiden hevosvoiman Parsun on yksisylinterinen ja nelitahtinen moottori, jonka sylinteritilavuus on 112 kuutiosenttiä. Venttiileitä on kaksi. Vesijäähdytteinen moottori on varustettu kaasuttimella, ryyppyvivulla, hätäkatkaisimella, TCI-sytytysjärjestelmällä ja moottori on käsikäynnisteinen. Moottorissa on kiinteä polttoainesäiliö, jonka tilavuus on noin 1,3 litraa. Vakiovarusteena on myös liitin ulkoista 12 litran polttoainesäiliötä varten. Irtosäiliö puolestaan on lisävaruste. Ohjekirjan mukaan Parsunissa voi käyttää lyijytöntä 95E10-bensiiniä tai korkeampioktaanista 98E-bensaa.
Ohjauskahvassa on kierrettävä kaasu ja vaihteisto on normaali eteen-vapaa-pakki. Trimmikulmaa voi säätää käsin, samoin kuin sähköversiossa. Bensamoottori painaa noin 25 kiloa. Moottorin saa joko lyhyellä tai pitkällä rikillä ja versioiden hinnat ovat 785 euroa (lyhyt) ja 885 euroa (pitkä).
Vertailun sähkömoottori
Sähkökäyttöinen viiden hevosvoiman Parsun poikkeaa vain voimanlähteeltään bensamoottorista. Sähkömoottorina on normaali tasavirtamoottori, jonka on valmistanut amerikkalainen Mars Electric LLC.
Sähkömoottorin käyttöjännite on 48 volttia ja ottoteho on 100 ampeeria. Se tarkoittaa, että neljällä sadan ampeeritunnin 12V akulla vene kulkee teoriassa neljä tuntia täydellä kaasulla. Käytännössähän akkujen antama teho loppuu jo kauan ennen täydellistä tyhjenemistä. Vähemmällä kaasulla ajettaessa moottorin virrankulutus on huomattavasti pienempi.
Sekä sähkömoottori että sen elektroninen ohjausyksikkö ovat vedeltä suojattuja. Moottorikopassa oleva volttimittari kertoo, paljonko akuissa on virtaa jäljellä. Mittari varoittaa, kun jännite on liian alhainen. Moottorissa on ylilatauksen estävä suoja. Kahvaohjattavissa malleissa sähkömoottori käynnistetään moottorikopassa olevalla vipukytkimellä. Sen vieressä on nappi, josta valitaan kulkusuunta eteen tai taakse.
Tekniset tiedot
Parsun bensiinimoottori | Parsun sähkömoottori | |
Moottorityyppi | 4-tahtinen | sähkömoottori |
Teho | 5 hv (3,4 kW/4 500 r/min | 5 hv (3,7 kW), 48 V/100A |
Kuutiotilavuus | 112 cm&³3; | |
Akku | – | erillinen, valinnan mukaan |
Syl.halk. x iskun pit. | 59 mm x 41 mm | |
Suos. kierrosalue | 4 000 – 5 000 r/min. | max. 4 500 r/min. |
Moottoriöljyn/Vaihteistoöljyn til. | 0,1 l | 0,1 l |
Testipotkuri | vakio 7 tuumaa | vakio 7 tuumaa |
Välityssuhde | 2,08 (27/13) | 2,08 (27/13) |
Paino | 24,5 kg/lyhyt, 25,5 kg/pitkä | 30 kg |
Vaihteet | e-v-t | e-v-t |
Polttoainetankki | 1,3 l kiinteä | – |
Hinta | 785 e lyhyt, 885 e pitkä | 2 500 e |
Valmistaja | Suzhou Parsun Power Machine | |
Maahantuoja | BoatStar Oy www.boatstar.fi |