Tilaa
Testit

Pitkäikäinen lippulaiva TG-7200 Kingfisher

25.11.2018

TekstiTimo Sarkkinen

Kilpaveneilyssä 1970-luvulla menestynyt Tage Gustafson on mies, jonka nimikirjaimet ovat jääneet vahvasti suomalaiseen venehistoriaan. Liiketoimintansa alkuvuosina hän keskittyi itse suunnittelemiinsa kilpaveneisiin. Ensimmäinen huvivenemalli, TG-Marin 19 Cabin, syntyi vuonna 1979. Seuraavalla vuosikymmenellä alkoi sitten taka- ja keskihytillisten mallien aikakausi, joista valmistaja parhaiten tunnetaan.

Nousukauden lippulaivansa, TG-7000 KingCruiserin, porvoolaisveistämö esitteli vuonna 1988. Se oli tilaratkaisuiltaan hyvin samanlainen kuin seuraajansa 7200 KingCruiser, joka tuli markkinoille vuonna 2000.

Molemmat KingCruiserit olivat keskihytillisiä veneitä, joissa mahtui nukkumaan neljä henkeä. 7200-mallin tunnistaa ulkoa pyöreälinjaisimmista sivuikkunoista. Sen runko oli paitsi edeltäjäänsä parisenkymmentä senttiä pidempi, myös jyrkemmän muotoinen keulasta. Näillä ja muilla pohjan muutoksilla tavoiteltiin pehmeämpää kulkua aallokossa.

Seuraava askel otettiin vuonna 2006, jolloin tehosuosituksen yläraja nostettiin 150 hevosvoimaan. Tätä varten runkoa vahvistettiin ja pohjan peräosaan tehtiin pieniä muutoksia. Useimmat valitsivat veneeseensä vähintään 115-hevosvoimaisen moottorin.

Sisustusta uudistettiin harvakseltaan. Vuonna 2011 siniset istuinverhoilut vaihdettiin harmaaseen ja beigeen. Samalla ohjaamo muotoiltiin paremmin monitoiminäytöille sopivaksi.

TG-7200 KingCruiser oli tuotannossa viime vuoteen asti, ja kaikkiaan niitä valmistui yli 500 kappaletta. Mallia myytiin muiden muassa Saksan poliisin käyttöön – perusversioina, jotka saksalaiset sitten itse muokkasivat viranomaiskäyttöön.

Nykyinen lippulaivamalli on vuonna 2014 esitelty TG-6.9 X, joka voitti Kipparissa 2/2018 julkaistun kolmen hyttiveneen vertailun.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 11/2018.

Lue myös nämä

X