Tilaa
Jutut

Polttomoottorit vähissä ammattilaismessuilla – Kohinaa konehuoneesta

Katsaus moottorimaailmaan osoittaa, että vaihtoehtoja riittää entistä enemmän.

14.01.2024

Tekstijouko saarinen

Moottorimaailma oli vaihtelevasti esillä Amsterdamin marraskuisilla Metstrade-varustemessuilla. Pieniä sähköperämoottorivalmistajia oli esillä kymmeniä. Joku totesikin niiden valmistamisen muistuttavan hedelmien poimintaa. Kerätään eri komponentit maailmalta koriin ja suunnitellaan kuoret ympärille. Hiukan rankassa yleistyksessä saattoi piillä totuuden siemen.

Todellisia innovaatioita sähköperämoottoreiden tarjonnassa oli yllättävän vähän. Mieleen tulivat autojen ensimmäiset mallit. Ne pyrkivät matkimaan hevoskärryä, koska se edusti liikkumista, johon oli totuttu. Moottoreita suunnitteleva insinööri totesi, että teknisesti olisi mahdollista tehdä aivan erinäköisiä tuotteita, mutta ihmiset vierastaisivat niitä. Toisenlaisiakin näkemyksiä on, kuten joulukuun Kipparissa 12/2023 esitelty Remigo, tai tämän jutun RAD.

Kaikki veneet eivät kuitenkaan kulje sähköisesti vielä pitkiin aikoihin. Niinpä on hätkähdyttävää, kuinka vähän esillä on uusia polttomoottoreita, etenkään sisä- tai sisäperämoottoreita. Pienempien perheveneiden kokoluokkaan uutuuksia ei tuntunut olevan lainkaan. Sen sijaan löytyi mielenkiintoinen dieselperämoottori kovaan käyttöön.

Uusien vaatimusten mukaiset bio-komponentteja sisältävät polttonesteet ovat tuoneet veneilyyn erilaisia sakkautumis- ja leväkasvusto-ongelmia. Näihin on tarttunut saksalainen GoFilter. Vaikka sen järjestelmän hinta toistaiseksi on melko kova, tietävät polttoaineen bakteeriongelmien kanssa taistelevat, ettei tankin puhdistus kiertohuuhtelullakaan aivan ilmaista touhua ole. Lisäksi ongelmalla on tapana toistua.

Akut kohtuuhintaan

EPropulsion X -sarja tuo merkin alle kolme moottoria kooltaan 12, 20 ja 40 kilowattia. Tehot osuvat Suomessa kiinnostavaan ja suosittuun kokoluokkaan. EPropulsionin etuna on kokonaisvaltainen järjestelmä, jossa ohjaus, kaasun hallinta, akusto ja moottori ovat samaa tuoteperhettä. Tuki ja päivitykset hoituvat etänä ja moottorin ja akuston seuranta valmistajan oman puhelinsovelluksen kautta.

Integroidulla sähköisellä ohjauksella toteutettu X-sarja pitää sisällään käyttäjää palvelevia ominaisuuksia, kuten sisäänrakennetun taivasankkurin. 96 voltin jännitteellä toimivan X-sarjan akkuna toimivat 10 kilowattitunnin G102-akut, joiden noin 6 000 euron hinta on itse asiassa hyvin kilpailukykyinen.

Tuotanto starttaa suurimasta 40 kilowatin mallista, joita saataneen Suomenkin markkinoille ensi kaudeksi. Hinta ei ole vielä tiedossa.

Lisätiedot: epropulsion.com

Kääntyy kätevästi

RAD 40 -sähköperämoottori kätkee tehonsa todella pieneen pakettiin. Kun perinteinen yläkoppa käytännössä puuttuu, vapautuu tilaa hurjasti. Se mahdollistaa moottorin kippaamisen vaikka evä kohti taivasta. Periaatteessa moottori voidaan asentaa myös uimatason alle perävetolaitteen tapaan. 400 voltin tasavirralla pyörivä RAD jäähdyttää itsensä suljetulla nestekierrolla.

Moottorin alavaihde on ainoa kääntyvä osa ajossa kurkaten aina 90 astetta kummallekin puolelle. Manöveeraus RAD:in kanssa sujuukin samoin kuin peräohjailupotkurilla varustetussa veneessä. Ohjaus välitetään moottorille drive-by-wire -tyyppisesti. Ainakin Valkaman perässä RAD on nähty jo Suomessakin. Hinta ohjauspaketin kanssa ilman akkua on noin 32 000 euroa.

Lisätiedot: Rad Propulsion

Erikoismoottori työhön

MarineDiesel D14 ui perämoottorimarkkinoilla vastavirtaan niin, että kohisee. Ruotsalaiselta järeämpiin meridieseleihin erikoistuneelta yritykseltä tulee markkinoille 14-hevosvoimainen dieselperämoottori. Yksipyttyinen ja 500-kuutioinen common rail -moottori vääntää väkevästi ja suorituskyvyn luvataan vastaavan tavallista 25-hevosvoimaista perämoottoria. 75-kiloisen erikoiskoneen suurimmat edut tulevat kuitenkin polttoaineesta, jota luvataan kuluvan 40 prosenttia vastaavaa bensaversiota vähemmän. Samoin yhden polttoaineen hyödyt sekä palotuvallisuus ovat vahvoja argumentteja esimerkiksi työkäytössä olevan aluksen apuveneen moottorissa. Hinta ei ole vielä tiedossa.

Lisätiedot: mdpowertrain.se

Mömmöt suodattimiin

GoFilter on saksalainen ratkaisu polttoaineiden bakteeri- ja epäpuhtausongelmiin. Laitteisto asennetaan kiinteästi moottorin ja tankin välisen polttoainelinjan rinnalle. Automaattisesti magneettiventtiileillä toimiva järjestelmä ohjaa veneen seistessä satamassa tankin huuhtelua kierrättämällä polttoainetta suodattimen läpi. Näin se pysyy säiliössä aina käyttökuntoisena ja hyvälaatuisena.

Dieselille ja bensiinille on oma laitteistoversionsa. Bakteeriongelma ei valitettavasti koske ainoastaan dieseltankkeja. Järjestelmässä on myös dieselin esilämmitysmahdollisuus, jos liikkeelle pitää päästä pakkasilla. Hinnat alkaen noin 4 500 euroa.

Lisätiedot: gofilter.de

Voittaja Suomesta!

Oceanvolt HighPower ServoProp 25 valittiin Metstrade 2023 tapahtumassa vuoden parhaaksi tuotteeksi Propulsion & Dynamics -kategoriassa. Lisäksi se voitti Overall DAME Award -palkinnon kaikista kategorioista.

Vaikka tämä suomalaistuote on ensisijaisesti suunnattu 45–70-jalkaisten purjeveneiden voimanlähteeksi, ansaitsee se tulla esitellyksi myös Kipparissa. Samaa tekniikkaa hyödynnetään enenevissä määrin myös hitaammissa moottoriveneissä.

48 voltin jännitteelle suunniteltu propulsio optimoi muuttuvalla lapakulmallaan kulloinkin parhaan hyötysuhteen. Purjehdittaessa se tuottaa generaattorina sähköä 5 kilowatin teholla. Servoprop 25 voidaan asentaa toimimaan työntäen tai vetäen. Kippari onnittelee voittajaa!

Hintatiedot valmistajalta.

Lisätiedot: Oceanvolt

Lue myös nämä

X