Syksyllä 1969 idean isä ja koko hankkeen moottori Seppo Muraja oli astunut Kulosaaressa sijainneen Marino Oy:n Merikeskuksen ovesta sisään ja esitteli huiman ajatuksensa silloiselle toimitusjohtajalle Tor-Björn Fagerströmille.
Tor-Björn Fagerström ei torpannut ideaa, vaan kuunteli kiinnostuneena ja tarjosi lopulta pojille suurempaa ja vankkaa, sisäperämoottorilla varustettua Marino Daycruiser V-21 -venettä. Se ei kelvannut, vaan poikien valinta oli avomerikisoissa menestynyt Marino Mustang. Ja turvallisuussyistä sen piti olla punainen. Perämoottoriksi tuli 36-hevosvoimainen Archimedes Penta.
Pojat ostivat veneen rahalla, mutta sopimukseen kuului, että jos vene palautuu tehtaalle, he saavat tilalle upouuden vastaavan.
Miksi juuri Marino Mustang?
Yksinkertaisesti: vene on erinomainen. Käsin laminoitu, luja ja turvallinen. Syvän v-pohjan ja kantavien nousulistojen yhdistelmä tekee veneestä kevytkulkuisen samalla kun se kulkee kovassakin aallokossa pehmeästi ja hakkaamatta.
Vakio-Mustangiin verrattuna veneeseen tehtiin pieniä muutoksia. Suurin muutos oli etu- ja takapenkkien väliin rakennettu kannella suljettava tila varusteita, nukkumispaikkaa ja polttoainetta varten.
Suuren meren ylitys on lähes uskomaton, ehkä Suomen merenkulun historian kaikkien aikojen huimapäisin teko.
Lue huima tarina Atlantin ylityksestä Kipparista 2/2016