Tilaa
Testit

Grandezza 25 S – Puhdaslinjainen ja ajaton

Puhdaslinjainen ja klassinen Grandezza huokuu tervetullutta uudisajattelua. Päiväristeilijän tyylin viimeistelee aurinkotason alla muriseva iso V8.

07.08.2021

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Grandezza on kokkolalaisen Finn-Marinin venemerkki, joka lanseerattiin runsaat kymmenen vuotta sitten tarjoamaan ylellisempää säväystä veistämön Finnmastereiden rinnalle.

Grandezzan mallistoon kuuluu kuusi eri mallia, jotka perustuvat neljälle rungolle. Pienin malli on tätä nykyä 25 S, jonka edeltäjää 23 S:ää oli jo alkanut ikä painaa. Olihan 23 S ollut tuotannossa merkin alkuvuosista lähtien miltei kymmenen vuotta.

Uusi 25 S mukailee tyyliltään hienosti vanhempia malleja. Vakiona Grandezzat ovat valkeita tummanharmailla somisteilla. Tummanharmaa runkoväri on lisävaruste. Muita sävyvaihtoehtoja ei ainakaan toistaiseksi ole.


Testi on julkaistu Kipparissa 10/2017.


Uudet tuulet

Vaikka Grandezza on pohjimmiltaan joka mielessä puhdaslinjainen ja klassinen DC, niin etenkin keulakajuutta huokuu uudisajattelua. Ja tuo uudisajattelu on kieltämättä tervetullutta, sillä DC-veneiden kajuutat ovat pitkään olleet kuin välttämättömän pahan edessä kalustettuja pimeitä luolia. Yksinkertainen V-vuode ja parhaassa tapauksessa sen alla oleva käymälä ovat olleet standardi, jossa oleskelun on voinut unohtaa.

Suuret runkoikkunat antavat mielenkiintoisen efektin kajuuttaan, mutta ainakaan valosta ei ole pulaa. Kuvassa vuode on laajennettu ulos käännettävällä lisäsiivellä, joka osittain peittää etualalla olevan sohvan.

Pieniä keulakajuuttoja on perusteltu ”tilapäisellä” yöpymisen tarpeella, eli tilapäisellä tarpeella, joka vie liki puolet veneen tiloista. Niinpä keulakajuutta usein toimittaa huomattavan paljon suurempaa tarvetta ollen sekä rojuvarasto että vessa.

Viihtyisä oleskelun ja loikoilun tunnelma on Grandezzan DC:ssä ulotettu keulakajuuttaan asti. Suuret runkoikkunat avattavilla tuuletusluukuilla kutsuvat vetäytymään kannen alle, vaikka uni ei vielä painaisikaan silmäluomia.

Kajuuttassa on oleskelutilan ja isomman veneen tuntua, sillä vuode on asemoitu styyrpuurin puolelle vinottain. Tällöin paapuurin puolelle kulkuoven tuntumaan on saatu sijoitettua pieni sohva. Parivuoteen alta voidaan kääntää esiin laajennusosa, jolloin vuode suurenee yhtenäisen isoksi V-vuoteeksi laidasta laitaan. Eli tilapäinen yöpyminen, joko ahtaammin tai väljemmin, onnistuu myös Grandezzassa.

Wc:n käyttö ei edellytä käymälän kaivelua patjojen alta, sillä vessalle on saatu tehtyä oma kotelo antamalla kajuutalle ylimääräinen puolimetrinen. Hyvä näin, koska erillinen wc-tila olisi syönyt enemmän tilaa, ja olisi lopulta ollut käytettävyydeltään nukkekotitasoa.

Kajuutassa on sen verran tilaa, ettei toilettia ole tarvinnut sijoittaa vuoteen alle, vaan se on omassa laatikossaan ohjauspulpetin alla. Näkösuoja hoidetaan verholla.

Kutsut pystyyn

Vaikka Grandezzan tilojen osalta keulakajuutta varastaa shown, niin ei avotilaakaan tarvitse hävetä. Veneen henkilöluku on peräti yhdeksän, mutta istumapaikkojen suhteen moinen bändi alkaa olla jo haaste. L-mallinen sohva on sopiva viidelle, hätätilassa kuudelle, jos matkaajien tahtotila ja strategiset mitat sen sallivat. Etuistuimia löytyy kahdelle kuljettaja mukaan lukien. Näin ollen veneessä on heti seitsemän, parhaassa tapauksessa kahdeksan istumapaikkaa. Yhdeksäs kiinteä istumapaikka onkin sitten varustelutasosta kiinni. Jos päätyy valitsemaan pentterimoduulin kuten testiveneessä, korvaa se kuljettajan takana olevan penkin.

Kajuuttaan on esteetön ja väljä kulku. Kajuutan etualalla on lyhyt sohvan pätkä lepohetkiin tai pukeutumiseen.

Monipuolisuutta parantava noin kolmen tuhannen euron hintainen pentterimoduuli käsittää retkikeittimen, pesualtaan ja 39 litran painevesijärjestelmän hanalla. Tämän lisäksi pentterimoduuli mahdollistaa sellaiset lisävarusteet kuten moduuliin asennettavan 50 litran jääkaapin sekä pentterin vesijärjestelmään liitettävän suihkun uimatason yhteyteen. Ilman pentteriä tilattuun Grandezzaan tarjotaan kylmäratkaisuksi virvokkeille hieman pienempää vetolaatikkomallista jääkaappia.

Pentterimoduuli on lisävaruste, joka rohmuaa yhden istumapaikan. Sen varustukseen kuuluu allas, vesihana sekä altaan kanteen kiinnitetty kaasukeitin.

Mannermaiset tavat

Suomalaisen elintason kasvaessa alkoi paremmin varustelluissa DC-veneissäkin näkyä ajokuomuja ja aidolla tiikillä päällystettyjä turkkipintoja. Vaatimattomammat saivat tyytyä tiikkiä muistuttavaan laminaattiin. Nyt moisesta pröystäilystä ollaan jo kasvamassa ulos, ja Grandezzakin noudattelee maailman johtavien DC-veneiden tuottajamaiden USA:n ja Italian esimerkkiä käytännöllisyydestä. Siihen kuuluvat esimerkiksi matto oleskelutiloissa sekä satamapeite vakiovarusteena.

Matto puolustaa monessa mielessä paikkaansa. Se on huokea, mutta silti lyömättömän pehmeä ja miellyttävä jalkojen alla. Matto on helppo nostaa pois pesua varten, jolloin myös veneen sisäpesu on mutkatonta. Lisäksi se johtaa heikosti lämpöä ja melua. Maton saa myös helposti vaihdettua uuteen, jolloin kulahtanut sisustus on käden käänteessä uuden näköinen.

Satamapeite on ulkomailla yleinen, mutta meillä sitä ollaan alettu kunnolla käyttämään vasta viime aikoina. Valtaosa veneilijöistä nauttii avoimista päiväristeilijöistään kauniilla ilmalla, eikä kuomua silloin tarvita. Satamassa vene on helpointa suojata päälle pingotettavalla satamapeitteellä. Se ei tarvitse muuta tukea kuin tangon keskelle estämään kuomun painumista kuopalle sadevedestä.

Grandezzan ajokuomu on lisävaruste. Sille on oma huomaamaton talli moottoritilan edessä, jonne se taittuu kaarineen silloin kun kuomua ei tarvita.

Nokkelin käyttää kuomuja siihen mihin ne on tarkoitettukin. Satamapeitettä käytetään satamassa sääsuojana ja jos sade yllättää käytön aikana, voidaan ajokuomu nostaa ylös, ja jatkaa matkaa. Satamapeitteen käyttö on paitsi helppoa, niin se myös säästää monin verroin kalliimpaa ajokuomua niin, että se voi hyvinkin kestää miltei veneen käyttöiän.

Lintuperspektiivistä katsottuna Grandezza on ilmeisen ajaton. Veneen kaikki pienet tyylikikat ovat sivuprofiilissa.

Sisäperän voimin

Perämoottorit eivät kuulu Grandezzan filosofiaan. Niinpä myös 25:n voimanlähteenä käytetään tyylikkäästi veneen uumeniin kätkettyjä moottoreita. Vaikka perämoottorit valtaavat jatkuvasti alaa yhä isommissa kokoluokissa, on tavallaan hienoa, että joidenkin valmistajien toimesta pidetään yhä hajurakoa perämoottoriveneiden ja ”isojen poikien” lelujen välillä.

Sisä- ja sisäperämoottorit ovat säilyttäneet asemansa tyyliniekkojen valintana jopa siinä määrin, että monet prestiisin tavoittelijat maalauttavat tai teippauttavat perämoottoreita veneidensä väriskaalaan sopivaksi. Kuriositeettina mainittakoon, että esimerkiksi alan sisällä vallitsevan määritelmän mukaan perämoottori ei kelpaa aidon muskeliveneen moottoriksi, vaikka siinä olisi kuinka paljon tehoa.

25:n suositeltu moottoriteho on 250 — 350 hevosvoimaa. Tarjotut moottorivaihtoehdot ovat MerCruiserin 250-hevosvoimainen 4,5 litran V6-moottori, tai 350-hevosvoimainen 6,2 litran V8.

Koeajoveneen 350-hevosvoimainen moottori antoi veneelle suorastaan äreän luonteen ja yli 44 solmun huippunopeuden. Ei V6:llakaan ihan jalkoihin jäädä, sillä 100 hevosvoiman nipistys tehosta riittää valmistajan mukaan vielä lähemmäs 40 solmun huippunopeutta. Sen saavuttaminen ei kuitenkaan tapahdu samanlaisella isällisen vahvalla otteella.

Valtavan kokoinen moottoritilan kansi nousee ylös sähköisesti, onneksi, sillä samainen kansi kätkee alleen myös kuomun.

Sisäperämoottorin kantta voi usein hyödyntää esimerkiksi aurinkotasona. Grandezzan oivallus on ollut tehdä avotilan sohvan selkänojasta taittuva, jolloin aurinkotaso laajenee isoksi kahden hengen divaaniksi.

Tavanmukainen kulutus

25-jalkainen liukuva moottorivene, joka saavuttaa yli 40 solmun huippunopeuden 300 hevosvoimalla tulisi tyypillisesti kyetä kulkemaan meripeninkulman noin puolellatoista litralla bensiiniä. Tämä pitää paikkansa myös Grandezzan kohdalla. Kevyesti kuormattuna ja vene oikein trimmattuna päästään tarkemmin sanottuna alle 1,5 litran 19 — 28 solmun nopeuksilla. Alin lukema kirjattiin noin 25 solmun nopeudella, jolloin päästiin 1,43 litraan. Ei mikään huippusaavutus, mutta vallan hyvin normien rajoissa.

Tyypillisiä ovat myös tuntikohtaiset kulutukset. Huippunopeus tyhjentää tankkia yli sadan litran tuntivauhdilla ja marssinopeuksilla se vähenee alle puoleen, jopa kolmasosaan.

Pienemmällä moottorilla päästään pienempään huippukulutukseen ja samalla pienempiin nopeuksiin, mutta ei ratkaisevasti parempaan kokonaistaloudellisuuteen. Veneen matkanopeuksilla tarvitsema energiamäärä kun ei pelkästään moottoria pienentämällä pienene.

Polttoainesäiliön tilavuus on 214 litraa. Kulutukseen nähden se on kenties vähän, mutta veneen oletettu käyttö huomioon ottaen kohtuullinen. Marssinopeuksilla puhutaan siis noin 120 meripeninkulman matkasta tai runsaan neljän tunnin ajosta.
DC:llä ajo on kuitenkin useammin sekalaista paikallisajoa kuin varsinaista matka-ajoa, jolloin polttoaineen riittävyyden laskeminen on enemmän teoreettista.


KIITÄMME:

+ Keulakajuuttaa

+ Henkilökapasiteettia

+ Ajettavuutta

MOITIMME

– Melutasoa huippunopeuksilla


Kevyt käskytettävä

Tehokas V8 tekee veneen käsittelystä ketterää ja sujuvaa. Tähän kun ynnätään MerCruiserin hyvä ohjaustehostin, niin veneen pyörittelyssä ei todellakaan tarvitse itseään rasittaa.

Lähtökiihdytyksessä Grandezza nostaa nokkaansa juuri sen verran kuin sisäperällä varustetun vauhtiveneen olettaakin, ja vene reagoi hyvin moottoritrimmiin.

Koeajopäivänä ei merenkäyntiä ollut, joten olosuhteet olivat harmillisen sopivat kauniin päivän DC:tä varten. Aallokkoa oli saatava aikaan keinotekoisesti kasvattamalla oman veneen aaltoja keräämällä aaltokekoa kehää kiertämällä. Ajamalla aaltoihin eri suuntiin ei veneen käytöksestä saatu provosoitua esiin mitään viitteitä rakenteellisista heikkouksista tai yllättävästä käytöksestä erilaisissa ääritilanteissa.

Ohjaamon näyttävyydestä huolehtii tyylikäs ratti, toimivuudesta isot pinnat näytöille ja mittareille. Jalkatuki on riittävä ja istuin sopivan tukeva urheilulliseen ajoon.

Tiukoissa kurveissa Grandezza kallistuu reippaasti ja juuri sopivasti matkalaisiin kohdistuvan keskipakovoiman tasaamiseksi ja kohtalainen luisu tekee liikeradoista pehmeitä.

Trimmitasot eivät kuulu vakiovarustukseen, vaikka niistä kiistatta on hyötyä vaihtelevissa olosuhteissa. Ne tosin eivät yleensä ole vakiona monessa muussakaan DC-veneessä, varsinkaan tuontiveneessä, joten tässäkin suhteessa mennään kansainvälisellä linjalla. Päiväristeilijällä ei yleensä tahkota vaahtopäiden seassa.

Vauhdissa löytyy, eikä moottoria näy lainkaan. Sisäperämoottori on yhä harvinaisempi näky pienemmissä veneissä. Silti sen luomaa ilmapiiriä tai tunnetta on perämoottorin vaikea korvata.

Kestänee aikaa

Grandezza 25 S:lle voi ennustaa kohtuullisen pitkää elinkaarta. Osittain siksi, että tavallisten DC-veneiden kehitys ei ole ollut kovinkaan nopeatempoista, ja muutokset ovat olleet vuosikymmenten saatossa pieniä. Toisekseen Grandezza on kaikista nykyaikaisista yksityiskohdistaan huolimatta esimerkillisen hillitty ja ajaton kokonaisuus. Keulapiikin pystyyn muotoiltu keulavannas on näkyvin piirre, jonka perusteella veneen voisi lokeroida johonkin tiettyyn aikakauteen. Se on ihan turha trendikikka, mutta tällainen pieni irrottelu tyylittelymielessä suotakoon.

Yhdessä asiassa Grandezzan pohjoismainen toiminnallisuus paistaa kansainvälisen tyylin keskeltä läpi, ja se on tasokas ja helppokäyttöinen navigointielektroniikka. Kivikkoiset vetemme luovat ihan erilaisen tarpeen navi­gointielektroniikalle pienissäkin huviveneissä, kuin mitä valtamerien rannikoilla tarvitaan. Grandezzan kuljettajaa ei kosiskella näyttävillä kromatuilla mittaristoilla, vaan heijastamattomilla tasopinnoilla, joihin saa asennettua jopa 12 tuumaisen navigaattorin näytön.

Iso bensiinimoottori puolestaan kohtaa nykyään entistä herkemmin kyseenalaistusta ja vastustusta, mutta kestänee vielä hyvän aikaa, ennen kuin muut energianlähteet ovat nopeassa DC:ssä arkipäivää.

Bensakaseille voisi huoletta ennustaa lisää elinikää ainakin yhden pitkäikäisen mallisukupolven verran.

Lisätiedot Grandezza

 

Lue myös nämä

X