Tilaa
Jutut

Retkikanootti ilmaponttoneilla painaa vain kuusi kiloa ja kulkee vaikka käsimatkatavarana

Reppuun pakattuna kokonaisuudella on kokoa vain 65 x 40 x 20 senttimetriä, ja valmistajan mukaan monet lentoyhtiöt hyväksyvät sen lomalennoille jopa käsimatkatavarana.

03.03.2019

TekstiJukka Hiiro

Startup-hankkeena joitain vuosia sitten alkunsa saanut Kayacat on mielenkiintoinen konsepti. Ilmaponttonien varaan rakennetut veneet toimivat niin soutaessa, meloessa, purjehtiessa kuin pienellä sähköperämoottorilla varustettunakin.

Mukana tulevaan reppuun pakattuna kokonaisuudella on kokoa vain 65 x 40 x 20 senttimetriä. Düsseldorfin Boot-venemessuilla esillä ollut paketti on niin kompakti, että valmistajan mukaan sen voi ottaa reissuun lähdettäessä mukaan useimpien lentoyhtiöiden koneisiin vaikka käsimatkatavarana.

Manuaalisesti lihasvoimalla pumpattaessa ponttoonit saa täyteen noin kymmenessä minuutissa ja sähköavusteisella pumpulla aikaa ei kulu neljä minuuttia.

Kayacat-malleissa löytyy kolme erilaista vaihtoehtoa.

Malleista kevein on melontaan ja sup-laudaksi sopiva Puma, joka painaa vain kuusi kiloa kaikkien varusteiden kanssa. Samassa reppupaketissa kulkee niin pontoonit, istuinosa kuin melakin. Hintaa Pumalla on 850 puntaa, minkä lisäksi tulevat tietysti myös  postikulut, mikäli tuotteen tilaisi Suomeen.

Cougarin pohjana on periaatteessa sama ponttonivene, mutta siinä ponttonien väli on suurempi ja se on varustettu kääntyvällä purjeella. Painoa valmistaja ei ilmoita, mutta purjeen vuoksi se on varmasti joitain kiloja Pumaa enemmän. Myös hinta kohoaa purjevarustuksella 1500 puntaan.

Kolmas vielä tuloillaan oleva malli on soutuun tarkoitettu Cheetah. Siinä ponttonien väliin jää soutajalle penkki, ja melan sijasta käytettävissä on airot. Lisäksi valmistajalta on tulossa Max-paketti, jossa ostaja saa muokattavan varustepaketin, josta löytyy niin kaikki tarpeellinen niin melontaan, sup-lautailuun, purjehdukseen kuin soutuunkin. Cheetahin tai Max-paketin hintoja ei toistaiseksi ole julkistettu.

Veneen kantavuus on ilmoitettu kahtena lukemana: kuljettaja, siis soutaja, meloja tai purjehtija, saa painaa enintään 115 kiloa. Varusteita voi tuon lisäksi olla kyydissä noin 30 kilon verran, mutta tasapainon vuoksi ne tulee sijoittaa perään ja kokkaan.

Valmistajan verkkosivujen mukaan veneiden toimitusaika on neljästä kuuteen viikkoon.

Kayacat-veneet ovat ilmeisesti löytäneet jo merkittävän asiakaskunnan, sillä ainakin tällä hetkellä yrityksen nettikaupan mukaan kaikki mallit on loppuun myytyjä. Kipparin tiedusteluista huolimatta, emme saaneet valmistajalta vastausta siihen, koska veneitä on mahdollisesti tulossa lisää, paljonko rahtikulut Suomeen tekisivät tai siihen, mistä päin maailmaa veneet oikeastaan asiakkaille lähetetään. Sillä kun voi olla suurikin vaikutus esimerkiksi mahdollisiin tullimaksuihin.

Kiinnostava innovaatio joka tapauksessa.

 

 

 

Lue myös nämä

X