Jutut

Rostedtin veneen valmistaja: pohjassa ei ole repeämää

Venettä ovat tutkineet sekä Rostedtin vakuutusyhtiön, XO:n että Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tutkijat.

07.09.2018

TekstiIsmo Virta

Jethro Rostedtin uponneen XO Cruiser veneen valmistaja kiistää epäilyt, että uponneen veneen pohjassa olisi ollut repeämä.

Kippari kirjoitti viime viikolla uponneista XO-veneistä. Juttua seuranneessa vilkkaassa facebook-keskustelussa esitettiin väite, jonka mukaan onnettomuusveneestä otetuissa kuvissa olisi näkynyt repeämä veneen perälaudassa. Auennut rako olisi väitteen mukaan ollut 2×15 sentin suuruinen.

Venettä ovat tutkineet sekä Rostedtin vakuutusyhtiön, XO:n että Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tutkijat.
Trafin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka on vaitelias selvitysten tuloksista.

”2–3 henkeä meillä tutkii tätä muiden töiden ohessa”, Patrakka toteaa.

Onko Rostedtin veneen pohjassa ollut repeämä?

”Jossain raportissa on mainittu sauman aukeamisesta”, myöntää Patrakka.

Hän ei ole itse nähnyt venettä eikä suostu edes kertomaan, mistä raportista on kyse. Hän ei myöskään ota kantaa itse asiaan, siis onko repeämää todella ollut vai ei.

Veneen omasta puolestaan tutkinut XO kiistää repeämän olemassaolon. XO vastasi Kipparin kysymykseen sähköpostitse.

Onko Rostedtin uponneen XO Cruiser veneen pohjassa repeämä?

”Ei ole. XO-veneiden alumiinirungot ovat erittäin kovaa tekoa.”

Tuleeko veneiden takaisinkutsua tai informoitteko veneiden omistajia asiasta muuten?

”Olemme selvittäneet asiaa omin voimin ja ulkopuolisten asiantuntijoiden toimesta. Palaamme seuraaviin askeliin, kun selvitystyön tulokset ovat tiedossa. Pyrimme viestimään asiasta mahdollisimman pian jälleenmyyjillemme ja asiakkaillemme.”

Turun Hirvensalossa on uponnut Rostedtin veneen jälkeen toinenkin XO. Missä vaiheessa tuon tapauksen tutkimukset ovat?

”Tämäkin tapaus on selvityksen alla”, vastaa XO sähköpostitse.

Sen enempää Rostedt kuin toisen uponneen XO:n omistaja eivät ole valmiita kertomaan tapauksistaan yksityiskohtia. Vakuutusyhtiö ei myöskään kerro asiasta.

”Tapausta en voi millään tavalla kommentoida, en edes sitä, onko kyseinen vene meidän vakuuttama vai ei”, vastaa Kipparin tiedusteluun Rostedtin veneestä Alandia Vakuutuksen asiakkuusjohtaja Robert Rostedt.

Tärkeintä on turvallisuus

Mitä väliä sillä sitten on, onko yhden laituriin uponneen veneen pohjassa repeämä vai ei?

Aika paljonkin. Repeämä viittaisi siihen, että veneessä voi olla uppoamiselle altistava suunnittelu- tai valmistusvirhe. Se on tärkeä tieto muille XO-veneiden omistajille, ennen kaikkea heidän turvallisuudelleen. Kaikkiaan XO-veneitä on myyty yli 600 kappaletta.

XO on myöntänyt ”muutaman veneen” uponneen ja kertonut selvittävänsä tapauksia. Turussakin on siis ollut kaksi tapausta lyhyen ajan sisällä.

Veneiden omistajat, valmistaja ja vakuutusyhtiöt ovat vaitonaisia asiasta todennäköisesti siksi, että uppoamisen syy vaikuttaa vastuisiin. Jos asiasta tulee riita, ei valttikortteja kannata julkistaa etukäteen.

Trafin pitäisi kuitenkin olla huolissaan pelkästään veneilijöiden turvallisuudesta. Viranomaiselle ei pitäisi kuulua, kuka maksaa kenelle laituriin uponneesta veneestä. Se kuuluu, jos joku hukkuu.

Lue myös nämä

X