Tilaa
Jutut

Säädyllinen kahvinkeitin venekäyttöön – kolean kevätveneilyn lämmittäjä

Jos veneen akku ja laturi on kunnossa, mikään ei estä nauttimasta vasta keitetyn kahvin mausta vesilläkin.

10.04.2020

TekstiKarel Kakko

KuvatPasi Nuutinen

Takana alkavat olla ajat, jolloin määrä korvasi laadun, ja kofeiiniriippuvuuden hoitoon riitti lähes mikä tahansa kitkerä kahviksikin kutusutta keitos. Suomalaisethan ovat tunnetusti kahvin suurkuluttajia, mutta eteläisempien leveysasteiden kahvikulttuuria ei maahamme ole juurikaan kehittynyt. Viime vuosina on kuitenkin innostuttu siitäkin.

Siksi hyvän kahvin ystävät eivät välttämättä innostu ajatuksesta koko päivän termospullossa mukana seilanneesta litkusta. Onko suodatinkahvi sitten erityisen hyvää kahvia, jääköön tässä spekuloimatta, mutta ainakin valinnan varaa on pikakahveja enemmän.

Markkinoilla on jo 60-luvulta alkaen ollut lähestulkoon kaikkia yleisimpiä kotitalouskäyttöön tarkoitettuja koneita ja laitteita myös 12 voltin jännitteellä käytettäväksi. Ne ovat kuitenkin lähestulkoon aina olleet joko älyttömän hintaisia tai laadullisesti täyttä roskaa. Yleensä kuluttajille myytyjen autotarviketuotteiden kohdalla tilanne on ollut se jälkimmäinen.

Vakuuttavan näköinen

Kokeilimme Grundig merkkistä 6 kupin tavallista akkuvirralla toimivaa kahvinkeitintä. Ainakin merkki antaa odottaa hyvää laatua ja toimivuutta.

Keitin on rakenteeltaan ja ulkonäöltään kuin mikä tahansa kodinkoneliikkeen vastaava verkkovirtaan liitettävä. Tuntuma ja yleisvaikutelma on laadukas.

Hieman tavallista pienempi koko on perusteltua, sillä heikkovirralla käytettävä laite on hitaampi ja se rasittaa veneen akkua melko paljon. 6 kuppia tai 0,65 litraa voi kahvin suurkuluttajille tuntua aluksi vitsiltä, mutta onhan se kuitenkin neljä 1,5 desilitran mukillista.

Laitteen mukana toimitetaan pestävä kestosuodatinelementti, joten paperisia ei ole tarve käyttää, ellei niin halua tehdä helpomman puhdistettavuuden takia. Kestosuodattimesta purut on helppo kaataa kompostijätteen sekaan, ja loput huuhtoutuvat vaikka merivedessä ongelmitta.

Tulihan se sieltä

Pieni keitin on hidas. Koko säiliöllisen läpimenoaika näyttäisi riippuvan siitä, onko moottori käynnissä vai ei. Testialustana toimineen veneen moottorina oli järeä 7,4 litrainen Valmet, jonka laturi tuottaa yli kilowatin tehon.

Veneen akun kunto ja kapasiteetti ovatkin ratkaisevassa asemassa, sillä keittoaika 160 Watin keittimellä oli 23 minuuttia moottori sammuksissa, ja noin 15 minuuttia ajon aikana, jolloin jännite pysyi 14 voltissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos vanhan kalaveneen perämoottorin laturin tehoksi on ilmoitettu esimerkiksi 150 Wattia, niin kahvinkeitin syö akkua enemmän kuin laturi kykenee sitä ylläpitämään. Kahvittelu siis syö akun äkkiä tyhjäksi, jos lataustehoa ei ole.

Paperisuodattimia ei tarvita. Pestävä kestosuodatin tulee keittimen mukana, ja sen puhdistus sujui vaivatta.

Mutta eipä hitaudesta ole varsinaisesti haittaakaan, ellei kahvihammasta kolota pahan päiväisesti. Senkin kanssa elelee, kun osaa ennakoida. Hyödyistä voi mainita ainakin sen, että hitaasti tiputettu kahvi on yleensä parempaa kuin äkkiä lorautettu. Ainakin tämä kahvi maistui hyvälle, vaikka halpaa markettikamaa olikin. Oliko syynä hidas valmistus tai se, että veneillessä kaikki maistuu paremmalle, on lopulta aivan sama. Perusteet venekeittimelle siis löytyvät, jos termospullo tai pikakahvijauheet eivät innosta.

Kun kyseessä on kuitenkin mobiilikäyttöön tarkoitettu laite, olisi rakenteelta toivonut enemmän kallistuksen ja liikkeiden sietoa. Tässäkin suhteessa Grundig on kotikäyttöön tarkoitettujen verkkovirtalaitteiden kaltainen. Käyttö ajon aikana edellyttää poikkeuksellista varovaisuutta, jos kyseessä on vilkkaasti liikehtivä vene.

Valmista tuli ja maistuvaa, vaikka parikymmentä minuuttia siinä menikin.

Lue myös nämä

X