Tilaa
Testit

Saltö 31 – Harvinaista herkkua

Saltö 31 on melko harvinainen ilmestys meidän vesillämme. Se sotketaan usein yleisempiin Storebron tai Storön malleihin. Sitä on tuotu maahan 1970- ja 80-luvuilla.

30.12.2018

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Suureksi suosikiksi se ei noussut. Veneestä ei selitystä huonoon menestykseen löydä. Kallis se oli kyllä, mutta se ei voi olla ainoa syy. Esimerkiksi vuonna 1982 samassa hintaluokassa olivat mm. Coronet 26 Family, Scand 29 Baltic, Wikingboat 28 ja Nimbus 3000, vain joitakin esimerkkejä mainitaksemme.

Vene-lehti on testannut Saltö 31:n vuonna 1976. Kiitosta se sai ajo-ominaisuuksista aallokossa, tilankäytöstä, rungon osastoinnista ja äänieristyksestä. Runko on pitkä ja kapea, josta johtui kallistelu kaarteissa. Muuten vene oli vakaa testaajien mielestä. Puoliliukuvassa versiossa kallistelu on ilmeisesti maltillisempaa kuin liukuvarunkoisessa.

Puoliliukuvat nostavat yleensä keulaansa, mutta Saltö 31 tekee sen maltillisesti ja näkyvyys eteen ei katoa.

Rungossa on kuusi vedenpitävää osastoa, joten yksi reikä pohjassa ei vielä upota venettä. Toinen miinus annettiin veneen polttoaineenkulutuksesta. Ilmeisesti 1970-luvun puolivälin polttoainekriisin seurauksena Saltö teki versioita, jotka ovat paremminkin puoliliukuvia kuin liukuvia. Konetehoja pudottamalla saatiin  taloudellisuutta parannettua, joskin veneen suorituskyky samalla huononi. Veneestä on yhdellä tai kahdella moottorilla varustettuja versioita. Vauhdittajina on ollut joko sisäperämoottori tai akselivetoinen keskimoottori.

Erilaisia sisustusversioita on myös tehty ainakin muutamia Vessan paikka on vaihdellut takakajuutan nurkasta etukajuuttaan. Samoin pentteri on joissakin veneissä sijoitettu kipparin penkin taakse avotilaan.

Yhteistä kaikille Saltö 31 -veneille on, että tilavan rungon jokainen tyhjä kolo on hyödynnetty säilytystilana. Vene on siten erinomainen pitkilläkin lomareissuilla.  Ruokatarvikkeet ja muut veneilyvarusteet saa aina pois jaloista ja silmistä.

Saltö 31 -veneitä on valmistettu ainakin vuosien 1972 ja 1985 välisenä aikana. Oxelöveneiden valmistajana tunnettu AB Söderkvists Varv oli tekijä. Suunnittelija oli Leif Löfgren. Kun veistämö myöhemmin myytiin, vaihtui sen nimeksi Crown Marine Ab. Jossain vaiheessa 1980-luvulla veistämö kaatui konkurssiin.

Suomeen Saltö-veneitä toi 1970-luvulla turkulainen Keskusautohalli Oy. Maahantuoja oli myös veneen päämyyjä. Myöhemmin maahantuojana oli  ahvenanmaalainen Nåtö Marin & Fritid. Vene oli hyvin varusteltu jo uutena, mikä tietysti näkyi myyntihinnassa. Se maksoi vuonna 1976 peräti 205 000
markkaa, ja vuonna 1982 sen arvo oli 270 000 markkaa.

Saltö 31 on esitelty Kipparin Kokemuksia veneestäni -sarjassa numerossa 6/2008.

Lue myös nämä

X