Kenelle: Ihan vaikka kenelle. Vuokraveneyrittäjälle, huvittelijalle, mökkiläiselle yleisveneeksi, urheilumieliselle retkeilijälle. You name it!
Pohjankuru 18.4.2020 klo 10.00. Jännittävä päivä on alkamassa. Tällä kertaa outo kihelmöinti ei johdu poikkeuksellisesta säästä tai muustakaan varsinaisesta haasteesta. Tehtäväni on koeajaa ja antaa rehti arvio Sakari Mattilan, tuon venealamme Pelle Pelottoman uusimmasta luomuksesta.
Sen nimi on Saxdor. Aikaisemmat Aquador, Paragon, XO ja Axopar kalskahtavat kaikki jotenkin samalta – tarkoituksella tietenkin. Saxdor on kuitenkin toista maata, jos ensimmäisen tehtävä oli kiusata Nimbusta, toisen tehtävä oli uhitella Targaa, kolmannen kaataa isot Busterit ja Silverit, ja lopulta, neljännen yhdistää kaikkien edellisten osaaminen.
Intuitio
Tällä kertaa Saxdorin kanssa ei olla matkaveneilijöiden eikä yhteysveneilijöiden reviirillä, vaan kasvavien vesiskoottorimarkkinoiden ja elämyshakuisemman veneilyn apajilla.
Saxdor ei kuitenkaan ole vesiskootteri. Ja miksi olisi? Kasvavista markkinoista huolimatta skootterit, nuo vihatut ja rakastetut turhakkeet, ovat olleet kotikutoisten huimapäiden leikkikaluja. Mutta sitten samalla, ja yhä suuremmissa määrin haluttuja kulkupelejä niille, jotka kulkevat omia väyliään.
Voimanlähteenä on perämoottori, sillä se on kokonaisuudessaan huokein ja helpoin vaihtoehto.
Peräosa on kokonaan avoin. Erillisiä uimatasoja ei ole, vaan turkki jatkuu yhtenäisenä loppuun saakka. Niin se on skoottereissakin. Ja pelin henkeen kuuluu, ettei jalkojen kastumisessa ole kyse vettä vaarallisemmasta.
Varpaat voivat ääritilanteessa kastua, mutta vesi poistuu nopeasti ja esteettä. Kunhan muistaa huolehtia turkkiluukun tiiviistä sulkeutumisesta.
Vertaus vesiskootteriin luo vääränlaisen illuusion Saxdorista. Kolmen hengen nopea monikäyttöinen huvittelulaite on sopivampi ilmaisu. Lisäksi kun Saxdorin saa hankittua vajaaseen 25 000 euron hintaan ajovalmiina moottoreineen, se on varmasti houkutteleva vaihtoehto isommalle skootterille. Näin on tarkoituskin.
Pulpetti on niin kookas ja näyttävä, että oikein hävettäisi olla investoimatta kalliisiin kosketusnäyttöihin. Toimivuus on loistava, kunhan moottorin käskytin vielä saadaan lähemmäs ohjauspyörää.
Niille, joille kuuden metrin ja kolmen hengen vene on ajatuksena yksinkertaisesti mahdoton, tarjolla on vaihtoehtoinen ja konservatiivisempi sisustus. Keskellä olevan satulaistuimen tilalle saa myös kaksi vierekkäin sijoitettua erillisistuinta ja niiden taakse kahden istuttavan takapenkin. Tätä tuskin skootteriveikot harkitsevat, mutta ehkä varmasti ne, joita muuten sähäkkä tulokas inspiroi.
Lue testiraportti kokonaisuudessaan Kipparista 5/2020