Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Sea Ray 310 SLX: Uiva huvittelukeskus kokoluokassa XXL

Bowriderilla saa aurinkoisista päivistä parhaan vastineen rahoilleen. Jos luottotiedot ovat kunnossa ja kaveriporukka laaja, tarjoaa Sea Rayn uusi 310 SLX upeat puitteet kesäpäivien ajeluihin.

28.07.2021

Tekstija kuvat Seppo Evinsalo

Kun meri on tyyni ja keli lämmin, moni auringonottaja katselee ulapalle ja haaveilee omasta veneestä. Tämä on se markkinarako, johon jenkkien bowriderit on luotu. Ja kun kyse on Amerikasta, ovat veneetkin XXL-luokkaa.

Maksimaalisen nautinnon tyydyttämiseen ei kelpaa mikä tahansa amme. Sea Rayn liki kymmenmetrinen 310 SLX on 14 hengelle rekisteröity uiva huvittelukeskus. Mukavaa tilaa riittää suurellekin porukalle, eikä silloin istuta ahtaasti epämääräisillä penkeillä. Jokaiselle matkustajalle löytyy muhkea penkki tai sohva, ja vieläpä eri puolilta venettä.


Esittely on julkaistu Kipparissa 3/2018.


Väljät tilat

Keulassa on auringonottotilaa useammalle ja hienosti viimeistellyt käsinojalliset sohvat kutsuvat löhöilyyn. Ohjaamossa ja apukuskin paikalla istuu mukavasti neljäkin henkeä. Kuskin selkänojan takana on pikkusohva ja sitä vastapäätä suuri L-sohva, johon majoittuu väljästi 4–5 henkeä.

Kun on aika pysähtyä piknikille, keulan sähköinen ankkurivinssi huolehtii helposta ankkuroinnista. Apukuskin kahden istuttavan penkin voi kääntää 180 astetta, jolloin taakse muodostuu pöydän ympärille 8–10 hengen seurustelunurkkaus.

Kun kyydissä on suurempi porukka, voi toisen pöydän kattaa keulaan. Jos sekään ei riitä, konetilan päällä olevan kingsize-aurinkotason vierelle löytyy kolmaskin pieni pöytä. Sitten vain kokkaamaan hyvin varustetun pentterin ääreen pientä purtavaa nälkäisille vieraille.

Veteen pulahtaminen käy helposti veneen levyiseltä valtavan kokoiselta uimatasolta. Ja jotta takaisin ei tarvitse kavuta uimaportaita pitkin, voi kippari laskea osan uimatasosta hydraulisesti reilusti vedenpinnan alle.

Vaihtoehtoinen kate

Testiveneemme oli varustettu kangaspäällysteisellä biminikatoksella. Vaihtoehtona saa myös lujitemuovisen avattavalla kattoluukulla varustetun katteen. Siinä versiossa miltei koko katon levyisen luukun voi pitää avattuna aurinkoisella kelillä. Lisäksi kate ulottuu suojaamaan myös takapenkillä istuvia matkustajia ja tarvittaessa katon sisään liukuvalla lisäosalla saa vielä koko peräosan katteen alle.

Katon alapuoliset osat voidaan sulkea irrallisilla kuomuilla ja näin saada koko tuulilasin takainen oleskelutila suojaan sateelta tai tuulelta. Suomen oloissa tämä onkin tarpeellinen vaihtoehto etenkin veneen seisoessa satamassa ajojen välillä. Lujitemuovinen kuten kangaspäällysteinenkin biminikate saadaan laskettua hydraulisesti alas, jolloin esimerkiksi matalien siltojen alitus sujuu purkamatta koko katosta.

Tekniikassa löytyy

Ohjaamon kojetaulussa on 7 ja 12 tuuman kosketusnäytöt, joille voidaan ohjelmoida niin yhdistelmämittareita kuin karttaplotteri ja muuta tarpeellista grafiikkaa. Näiden käyttö on vaivatonta myös pimeällä ajettaessa, sillä valoisuuden vähetessä koko kojetaulun saa valaistua ilman häiritsevää heijastusta. Valoja veneessä riittää muutenkin. Hämärinä iltoina saadaan kaikkiin oleskelutiloihin hämyinen tunnelmavalaistus istuimien ja sohvien reunoissa kiertävistä ledeistä.

Lisävarusteena saatava Axiusjoystick-ohjaus tekee veneen käsittelyn ahtaissa satamissa todella helpoksi. Sen avulla kokematonkin kippari suoriutuu laituriin parkkeerauksesta, vaikka venettä kyljittäin liuttaen. Myös lisävarusteena saatavat trimmilevyjen ja vetolaitteiden  automaattiset avustimet helpottavat kuskin työtä erittäin paljon.

Koeajamamme 310 SLX oli varustettu kahdella 350 hv Mercury 6.2L MPI ECT -moottorilla. Taloudellisimmillaan sen kulutus oli 68 l/h nopeuden ollessa noin 25 solmua. 38 solmun nopeudella polttoainetta paloi jo 138 litraa tunnissa. Yleisemmin venettä myydään kahdella 250 hv 4.5 L T-ECT Mercuryllä, jolloin kulutuslukemat ovat maltillisemmat.

Vaikka veneen potentiaalinen markkina-alue on maissa, joissa aurinkoisia ja sateettomia päiviä riittää, luulisi sille löytyvän Suomestakin kiinnostunutta ostaja­kuntaa. Jos veneilyä harrastaa vain kauniina kesäpäivinä cruisailemalla kavereiden kanssa, eikä halua yöpyä veneessä, tämän veneen hankinta on perusteltavissa. Onhan monilla talleissaan myös kesäkeleillä ulos otettavia avoautoja.

 

Lue myös nämä

X