Jo vuonna 1974 lanseeratut Sundancerit ovat yksi Sea Rayn menestyneimpiä venetyyppejä kautta aikojen. Mallisarjan idea on kasvattaa tavallinen DC-konsepti pidempiin matkoihin soveltuvaksi suorituskyvystä ja urheilullisuudesta tinkimättä.
Yksi Sundancereiden johtoideana on ollut nimenomaan kaksi erillistä, mutta ilman väliovia olevaa makuutilaa. Koosta riippuen näiden väliin on sijoitettu sitten pentteri- tai saniteettitiloja, isoimmissa malleissa jopa erillisiä oleskelutiloja.
Veneen molemmat makuutilat on eroteltu ovilla omiksi lokeroikseen. Kajuuttojen väliin jäävässä hallitilassa on styyrpuurin puolella television katselu- ja kahvittelutila, jota vastapäätä on tehokas pentterikokonaisuus.
Ohjaamo on kuin pieni komentosilta, avotilan oleskeluryhmä veneen perässä on tilava ja uimataso on juhlavan kokoinen.
Ajettavuus ja ajotuntuma on tuttua ja turvallista Sea Rayta, joka ei juuri jätä toivomisen varaa. Kun yli 11 metirä pitkä ja yli seitsemän tonnia painava vene varustetaan riittävällä teholla ja 21 asteen pohjan nousukulmalla, ovat edellytykset junamaisen vakuuttavaan kyytiin kasassa.
Sea Ray täyttää taatusti euroveneiden piintyneempien ystävien vaatimustason, ja varustelupuoli on jo peruskokoonpanossa melko valmiin tuntuinen. Lisävarusteista mainittakoon sellaiset vempaimet kuin sekä lämmittävä että viilentävä ilmastointijärjestelmä, generaattori, erilaiset viihdejärjestelmät sekä vedenalaiset valot.
Keulapotkuri on lisävaruste, mutta ankkurivinssi sen sijaan kuuluu vakiovarustukseen. Asia ei ole lainkaan järjetön. Osaava kippari pärjää isollakin veneellä ilman keulapotkuria, etenkin kun käytettävissä on kaksi moottoria, mutta tämän kokoisen veneen ankkurin käsittely menee sormipelillä jo kehonrakennusosaston puolelle.
Lue esittely Kipparista 1/2013
Sea Ray 355 Sundancer
Pituus 11,20 m, leveys 3,48 m, paino 6 900 kg, polttoainesäiliö 2 x 380 l, makeavesisäiliö 150 l, tehoalue 2 x 260 – 2 x 350 hv, CE-kategoria B