Tilaa
Testit

SeaStar 26 – Aikuisille mitoitettu yhteysvene

03.03.2010

Tekstikarel kakko

Kuvatvesa leppä

SeaStar 26 on periaatteessa mitoiltaan kuin pieni Targa, Paragon tai Minor. Sen kuormakapasiteetti ja nopeus ovat samalla tasolla, joten sen käyttötarkoitus voidaan pitkälti nähdä samana. Karkeasti laskien kuitenkin sen paino, tehontarve ja jopa hinta lähentelevät puolta siitä mitä edellä mainitut raskaan sarjan kokoistoverit.

SeaStar-veneiden tuotanto alkoi jo vuonna 1984. Heti alkuvuosina mallisto painottui pitkälti kuljetustarpeisiin soveltuviin peräkoppiveneisiin. Rakennustapa oli jo tuolloin pelkistetty ja veneet tehtiin kohtuutehoisille perämoottoreille soveltuviksi. Tässä segmentissä SeaStar on tunnetuimpia ja myydympiä merkkejä TG:n ohella, joka sekin alun alkaen on selkeästi ollut saaristolaisten pelkistetty yhteys- ja kuljetusväline.

Mahtuu toki merkin historiaan myös retkivenemuunnelmia ja avoveneitä, mutta peräkajuutalliset veneet ovat kuitenkin juuri ne, joihin nimen kuullen assosioimme. Tähän päivään mennessä on SeaStareja valmistettu yli 2 500 kappaletta. SeaStar 26 on mallisarjan uusi tuote ja samalla suurin ja näyttävin perähytillinen SeaStar mitä vetten päällä on nähty. Konseptin perusidea on ennallaan, ja juuri se tekee uutuudesta mielenkiintoisen ja myös omassa lajissaan melko harvinaislaatuisen.

Kun SeaStaria lähestyy laiturilla, alkaa veneen todelliset mittasuhteet valjeta. Tutun näköinen peräkoppivene on kuin joka suuntaan metrillä tai puolella venytetty.

Astuessaan ovesta sisään Sea Star 26:n salonkiin kokee mielenkiintoisen tunteen. Kun on tottunut siihen, että saariston kuljetustarpeet täyttävä nykypäivän koppivene on mitoitettu tiloiltaan juuri ja juuri riittäväksi joka suunnassa, tai oikeastaan harvoin sitäkään, on tilanne nyt aivan toinen. Olo on kirjaimellisesti kuin itse olisi kutistunut.

Suuret ikkunat lisäävät avaruuden tunnetta ja kattoon on korkeutta liki kaksi metriä – harvinaista herkkua pelkistetyissä yhteysveneissä. Koeajoveneestä poiketen on nykyisissä malleissa leveä kattoluukkukin läpinäkyvä. Optiseen harhaan vaikuttaa vielä sekin, että vaikka SeaStar on totuttua suurempi, on sen sisutusjärjestys tuttu. Mitään ylimääräistä ei ole ruvettu säveltämään, vaikka tilojen puolesta olisi houkutuksia voinut olla vaikka mihin.

Ohjaamo on onnistunut. Tumma häikäisemätön pinta, sopivassa kulmassa oleva asennuspaikka navigointilaitteelle, sivuun upotettu tasokonsoli trimmi- ja usein käytettäville katkaisimille, jalkatuki, tavaraverkko ja kaiken kukkuraksi tuoli käsinojilla. Mainiota.

Uusi Jumbo-SeaStar on kokoisekseen melko kevyt. Ilmoitettu paino on noin 1 800 kiloa, mikä on jopa tuhannen kiloa vähemmän kuin monella kokoiskaverilla. Se näkyy sekä hinnassa että kulutuksessa, myönteisesti.

Ajoimme SeaStarin 175 hevosvoimasella Hondalla.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 3/2010.

Lue myös nämä

X