Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: SeaStar 8000 Cruiser -90 ja Volvo Penta AQAD 41 -90

04.06.2009

Tekstimikko rajala, timo sarkkinen

Hintapyyntö: 37 900 e ”monta tingittävää tonnia”


SeaStar 8000 on monen veneilijän kiikarissa, joko yläohjaamolla tai ilman. Haluttu kotimainen malli otetaan myös usein esimerkiksi, kun taivastellaan käytettyjen veneitten kovia hintoja. Tutkimme 19 vuotta vanhan yksilöä selvittääksemme, millainen on lähes 40 000 euron suosikkimatkavene.

Kahdeksanmetrinen SeaStar kuuluu niihin venemerkkeihin, jotka sytyttävät ostajansa muilla kuin ulkoisilla avuilla. Pitkään malliston lippulaivana ollut 8000-malli on hyvä esimerkki aiheesta. Vaikka sitä voi pitää tyylikkäänä, siinä on vähän persoonallisia piirteitä. Neutraali ulkonäkö ei jätä sijaa ennakkoluuloille. Kaksi tilavaa, retkeilykelpoista kajuuttaa riittävät herättämään monen kiinnostuksen. Ne, jotka haluavat päälle yläohjaamon, etsivät myyntipalstoilta flybridge-versioita. Yläohjaamo on harvinaista herkkua tämän mittaisessa veneessä.

Nyt esiteltävä vuoden 1990 yksilö on tavallinen Cruiser ilman yläohjaamoa. Merellä käytetyn paketin potkusta vastaa Volvo Pentan 200 hevosvoiman AQAD 41 -diesel, yksi yleisimmistä kasitonnien voimanlähteistä.

Moni kasitonnin SeaStariin tutustunut on varmasti ihmetellyt, miksi veneen runko ja kansi ovat pinnoiltaan eri paria. Jälkimmäinen on kauttaaltaan röpelöpintainen. Kuulemma kustannussyistä, moinen kansimuotti on ollut halvempi valmistaa kuin sileäpintainen. Kauniiksi ratkaisua ei voi kehua. Käytännöllisyyttä ajatellen, röpelöinen pinta tuskin ainakaan helpottaa kannen puhtaanapitoa.

Taka-avotila on tunnelmaltaan kalsea mutta kohtuullisen tilava. Istua voi vasemman laidan pitkittäispenkillä sekä taitettavalla peräpenkillä. Yhdelle on lisäksi kulmapaikka oikealla ohjaamon takana. Irtopehmusteista huolimatta matkustusmukavuus jää vaatimattomaksi. Kovat laidat ja kaideputket eivät selkää helli.

Ensireaktio sisätiloista oli myönteinen yllätys: Liki kaksikymmentä vuotta vanhan matkaveneen kajuutta näytti raikkaalta ja varsin valoisalta. Yleisilme on nuorekkaampi moniin saman ikäluokan veneisiin verrattuna. Kiitos tästä kuuluu aiemmalle omistajalle, joka on vaihdattanut penkkeihin pirteät, siniset kangasverhoilut. Alun perin tämän ikäisissä SeaStareissa on ollut tekonahkaverhoilu, jollaisia suosittiin 1980-luvun lopun ja 1990-luvun veneissä.

SeaStar 8000 on suunniteltu aikana, jolloin navigointi perustui täysin paperikarttoihin. Ja sen huomaa ohjaamossa. Niin kipparin kuin apumiehen edessä on kunnon karttatasot. Kipparin kahden istuttava penkki ei ole liikuteltavissa pituussuunnassa. Ajoasento tuntui silti luontevalta. Näkyvyys eteen ja sivuille on hyvä, ja takanakin on pari ikkunaa.

Keulakajuutta palvelee kiitettävästi sekä oleskelu- että nukkumatilana. Muhkealle, verhoilultaan uusitulle U-sohvalle mahtuu viiden hengen porukka. 180-senttisen pää jäi istuessa kauas katosta – kajuutta on takaosasta miltei puolitoista metriä korkea. Sohva laajenee nukkumatilaksi varsin persoonallisesti: Kaareva selkänoja nostetaan ylös ja lukitaan haalla kattoon. Pöytälevyn ja välipatjan asetteleminen on jo tutumpaa puuhaa.

Runsaslukuisesta SeaStar -perheestä kasitonni on onnistuneimpia. Se täyttää tiloiltaan ja varustukseltaan retkiveneen perusvaatimukset. Persoonallista tyyliä ja tinkimätöntä viimeistelyä siinä ei ole, käytännöllisiä ratkaisuja kyllä.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 5/2009.

Tekniset tiedot
Pituus
8 m
Leveys 2,8 m
Paino n. 2 500 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Tehosuositus 130-200 hv sisäperämoottori
Moottori Volvo Penta AQAD 41, vm. 1990
Polttoainesäiliö 235 l
Vesisäiliö 100 l
Makuusijoja 4
Myyntihinta 37 900 €
Hinta valmistusvuonna 213 900 markkaa (n. 36 000 €)
Valmistaja Linex Trade, Kokkola
Myynnissä huhtikuussa 2009, Venemyynti Kymäläinen, Orivesi. www.venemyynti.net

Lue myös nämä

X