Testit

Sting 630 Fast Track haastaa kilpailijat tilankäytöllään

Hyttiveneiden vertailu antoi aihetta pohtia kahden avotilan mielekkyyttä pienessä veneessä. Uusi Sting 630 Fast Track yrittää tosissaan haastaa kilpailijat 
tilankäytöllään.

20.02.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Stingin malliston monipuolisuus ja houkutteleva hinnoittelu on mahdollistanut sille tukevan jalansijan markkinoilla, vaikka kyse on äärimmäisen kilpaillusta kokoluokasta. Sting ja saman veistämön Nordkapp lienevät tämän päivän kuumimmat norjalaismerkit Suomessa.

630 FT on Stingin kymmenes malli sen jälkeen, kun avonaiset Pro-sarjan veneet saivat uuden 600:n viime syksynä. Fast Trackille on jo tekeillä jatkoa, sillä noin seitsemän metrin kokoluokka on myös tuloillaan. Sting-veneet on suunniteltu ja sovitettu yhteen Evinruden perämoottorien kanssa.

Fast Track

Leveys ja tylppä keula ovat mahdollistaneet viimeisen päälle tehostetun tilankäytön. Veneeseen on saatu sen verran keulakantta, että keulaan kulkeminen on mahdollista. Keulassa voi jopa pienimuotoisesti oleskella esimerkiksi virvelöidessä. Hytin etuosaan on muotoiltu pieni istuin, joka kätkee sisäänsä kotelon lepuuttimille.

Hytti on sijoitettu keskilinjalta enemmän paapuuriin. Kuljettajan puolen sivukansi on leveä ja helppokäyttöinen.

Perän avotila on luokassaan iso. Siihen tarjotaan eri kalustusvaihtoehtoja riippuen siitä aiotaanko veneellä etupäässä retkeillä vai kalastaa. Jälkimmäiseen tarkoitukseen sovitettu varustus jättää runsaasti vapaata turkkipintaa, joten se soveltuu yhtälailla kuljetuskäyttöön.

Joka sentin edestä

Veistämön esittelymateriaalissa sanotaan asia häpeilemättä: tämä on yhteysvene, kalavene, lomavene ja vieläpä kuljetusvene. Perinteisestihän jonkin veneen monikäyttöisyys on ollut vahvasti käyttäjän omasta asenteesta kiinni, mutta Stingin esitys riittää todennäköisesti vakuuttamaan kriittisenkin tarkkailijan.

Sting 630 Fast Track valittiin Vene 18 Båt -näyttelyssä Näyttelyn veneeksi retki- ja yhteysveneluokassa.

Lue Stingin esittely kokonaisuudessaan Kipparista 2/2018.

 

 

Lue myös nämä

X