Tilaa
Testit

Sting 630 Fast Track – Norjalainen monitoimityökalu

Hyttiveneiden vertailu antoi aihetta pohtia kahden avotilan mielekkyyttä pienessä veneessä. Sting 630 Fast Track yrittää tosissaan haastaa kilpailijat tilankäytöllään.

02.08.2021

Tekstikarel kakko

Kuvatanton reenpää otavamedia

Stingin malliston monipuolisuus ja houkutteleva hinnoittelu on mahdollistanut sille tukevan jalansijan markkinoilla, vaikka kyse on äärimmäisen kilpaillusta kokoluokasta. Sting ja saman veistämön Nordkapp lienevät tämän päivän kuumimmat norjalaismerkit Suomessa.

Uuden venemallin suunnittelija on jälleen kerran vanha tuttu Espen Thorup, jonka käsialaa on myös esimerkiksi kajuuttavenetestin (Kippari 2/2018) Bella 620 C.630 FT on Stingin kymmenes malli sen jälkeen, kun avonaiset Pro-sarjan veneet saivat uuden 600:n viime syksynä. Fast Trackille on jo tekeillä jatkoa, sillä noin seitsemän metrin kokoluokka on myös tuloillaan.Sting-veneet on suunniteltu ja sovitettu yhteen Evinruden  perämoottorien kanssa.


Esittely on julkaistu Kipparissa 2/2018.


Fast Track

Leveys ja tylppä keula ovat mahdollistaneet viimeisen päälle tehostetun tilankäytön. Veneeseen on saatu sen verran keulakantta, että keulaan kulkeminen on mahdollista. Keulassa voi jopa pienimuotoisesti oleskella esimerkiksi virvelöidessä. Hytin etuosaan on muotoiltu pieni istuin, joka kätkee sisäänsä kotelon lepuuttimille.

Hytti on sijoitettu keskilinjalta enemmän paapuuriin. Kuljettajan puolen sivukansi on leveä ja helppokäyttöinen. Toisen puolen nimellistä sivukantta käyttää niukin naukin satama-altaassa esimerkiksi sivuikkunoiden pesuun, mutta eipä juuri muuhun.

Ohjaamo on pieneksi koppiveneeksi harvinaisen onnistunut. Kaukosäätölaitteen ja trimmisäätimien asennus upotettuun moduuliin on mainio, mutta plotterin asennus jalustalle on kömpelö.

Perän avotila on luokassaan iso. Siihen tarjotaan eri kalustusvaihtoehtoja riippuen siitä aiotaanko veneellä etupäässä retkeillä vai kalastaa. Jälkimmäiseen tarkoitukseen sovitettu varustus jättää runsaasti vapaata turkkipintaa, joten se soveltuu yhtälailla kuljetuskäyttöön.

Lisävarusteena tilattavat sohvamoduulit eivät sinetöi veneen käyttöä lopullisesti, vaan ne pystyy irrottamaan suhteellisen pienellä vaivalla tilapäistä tilantarvetta varten. Sohvamoduulien ansiosta pienessäkin hyttiveneessä voi istuskella ulkosalla myös matkan aikana.

Norjassa yleinen, mutta meillä harvinainen lisävaruste on ulko-ohjaamo avotilassa. Ulko-ohjaamon lisähintaan vaikuttaa valittu moottori. G2-sarjan moottoreille se kustantaa vajaat neljä tuhatta euroa. Muille moottoreille hinta on runsaat kaksi tonnia.

Salongin ja matkustamon kokonaisuus on kelvollinen jopa neljälle. Avattavat sivuikkunat ovat yleinen mukavuuslisä Välimeren maissa, täälläpäin harvemmin.

Irrotettavat sohvamoduulit ja pöytä tekevät Stingin avotilasta pienen DC:n tyylisen. Takapenkin selkänoja voidaan kääntää, joten taaksepäin istuskelu on mahdollista.

Minilomaa

Salongin ja matkustamon tilasommittelu on tutun kaavan mukaista, mutta miten se on onnistuttu sovittamaan tavallista pienempiin ulkomittoihin? Vastaus löytyy, kun vene sijataan yöpymiskäyttöön. Keulan v-vuode on itsessään lyhyt, ja makuualustana käytettäessä sitä laajennetaan keskikäytävälle ja kuljettajan jalkatilaan ulottuvilla täydennysosilla. Normaalisti nämä tyynyt ovat nivottuna jossakin muualla. Matkustamon istuimet muodostavat pienellä tyynyleikillä kahdelle lapselle riittävän leveän vuoteen, joka osittain ulottuu keulan vuodetason päälle.

Alakerran nukkujilla on yläkertaa miellyttävämpi nukkapintainen materiaali pehmusteissa. Tiivis muovipinta on sen sijaan käytännöllinen esimerkiksi märillä kalastushaalareilla.

Ohjauspulpetin alla olevan vuoteen pätkän alla on paikka kemialliselle wc:lle. Näkösuoja on helppo järjestää laipioon asennettavalla verholla. Pentteri on tuttuun tapaan kuljettajan istuimen alla ja takana.

Stingissä on paljon hyödynnettäviä sopukoita ja tiloja tuhtojen ja turkin alla. Kemiallisen wc:n kohdalla on hyvin korkeutta.

Nopea ja taloudellinen

Sting 630 FT yltää käytännössä suorituskyvyssä samaan tasoon kuin hiukan kevyemmät avokeulaiset kilpailijansa. Joko runko on erinomainen tai sitten Evinrude on erinomaisen tehokas. Vastaus on ehkä hieman kumpaakin.

Spekuloimatta 150-hevosvoimaisen Evinruden H.O.:n todellista tehoa olennaisempaa on se, että se tekee työnsä ei ainoastaan samalla, vaan jopa pienemmällä polttoainemäärällä kuin kilpailijansa. Melko tasan 50 litraa tunnissa täydellä teholla on suorastaan vähän, kun kyseiset hevoset eivät ole mitään dieetille asetettuja raihnaisia kaakkeja.

Stingin liukukynnys on raju, mutta ainoastaan numeroiden valossa. Nähtävästi keula puskee reippaasti lähdössä, jolloin kulutuspiikki on selvä. Keulan asento säilyy koko ajan hyvänä, mutta trimmattavuus ei ole helpoimmasta päästä. Trimmiä ei Stingissä ”tunne” aivan yhtä helposti kuin monissa muissa veneissä.

Taloudellisen nopeuden alue on suppea, mutta selkeä. Nopeus on melko tarkalleen 25 solmua, jolloin FT:llä on parhaat edellytykset kulkea meripeninkulma alle litralla.

Fast Trackista koeajettiin myös versio tavallisella 115 hevosvoiman Evinrudella. Huippunopeutta mitattiin 31,4 solmua, ja marssivauhtia melko tasan 20 solmua. Kelpo lukemia nekin.Koeajopäivänä ei ollut kovaa keliä, mutta muiden veneiden aallot antoivat osviittaa käytöksestä. Sting ottaa aallot nätisti ja melutaso on tyypillistä kajuuttavenetasoa sillä erolla, että erillisiä räminöitä ja natinoita ei juuri kuulunut.

Joka sentin edestä

Veistämön esittelymateriaalissa sanotaan asia häpeilemättä: tämä on yhteysvene, kalavene, lomavene ja vieläpä kuljetusvene. Perinteisestihän jonkin veneen monikäyttöisyys on ollut vahvasti käyttäjän omasta asenteesta kiinni, mutta Stingin esitys riittää todennäköisesti vakuuttamaan kriittisenkin tarkkailijan.

On vielä eräs laji, jossa Sting ottelee mestarin elkein, ja se on hinta. Pelkän veneen lähtöhinta, 33  000 ja rapiat, ei ainakaan karsi Fast Trackia pois potentiaalisten veneiden listalta. Se on lähtöhintana kutakuinkin sama kuin vertailutestimme Bella 620 C. Vakiovarustelu on aika vaatimaton, mutta lisävarusteita onkin sitten tarjolla veneen kokoon nähden runsaasti.

Oli kuitenkin perusteltua käsitellä Sting erillään tämänkertaisesta koppiveneiden vertailusta, sillä umpinainen keulakansi muuttaa veneen tarkoitusta ja olemusta niin paljon. Jos on tarvetta saada ajettua veneen keula maihin kuormausta varten tai läpikuljettavuutta tarvitaan muuten vain, ei auta vaikka tämä Sting tekisi mitä. Mutta paljon se kuitenkin tekee. Ja saman voi sanoa veneeseen erinomaisesti sopivasta Evinrude G2 -moottorista.

Lue myös nämä

X