Tilaa
Jutut

Suosikkiluokan uudet tulokkaat

07.02.2012

TekstiKiti Westerback

Juha Virtanen/Timo Sarkkinen

Alumiinirunko, runsaat viisi metriä pituutta, kohtuullinen moottoriteho ja riittävä suorituskyky. Tämä muodostaa rekisteritilastoissa Suomen suosituimman moottoriveneluokan, jota Buster L on selvästi johtanut. Otimme vertailuun L-mallin uusimman version Lx sekä kolme kovaa haastajaa. Moottoritehoksi valikoitui 60 hv. Kaikki testimallit ovat erillisellä takapenkillä ja kaksoispulpetilla varustettuja avoveneitä, jotka tarvittaessa voidaan kattaa kuomulla.

Silver Wolf ei ehtinyt tähän vertailuun mukaan. Se olisi epäilemättä antanut kovan vastineen kaikille tämän vertailun veneille.

Buster Lx

Juha Virtanen/Timo Sarkkinen

Buster edustaa karuhkoa yleislinjaa, joskin lisävarusteiset takapenkin istuinpehmusteet lisäävät sen mukavuutta. Takapenkin kaiteeseen kiinnitetty pehmuste selkänojana on heikko lenkki. Etuistuimet ovat Busterissa vakiona pehmustetut ja pulpettien väliin on lisävarusteena saatavissa heppoisen tuntuinen oviratkaisu. Ajettavuudeltaan ja aallokko-ominaisuuksiltaan se on tasavahva keskitien kulkija.

Drive Open 50

Juha Virtanen/Timo Sarkkinen

Drive on tyylitelty urheilulliseksi ja kutsuvaksi. Kokonaisuus on huoliteltu, jopa tyylikäs, kunhan hankkii lisävarusteista istuimien pehmustesarjan ja maton. Massiivinen kansiosa ja suuret pulpetit verottavat rankasti Driven tiloja. Keulaan vie pulpettien välistä pitkä ja kapea käytävä, johon ei lisävarusteenakaan saa ovea. Driven tapa tarjota ajamisen iloa ei tehnyt testiryhmään vaikutusta.

Faster 515 SC

Juha Virtanen/Timo Sarkkinen

Faster on tavallaan joukon karuin, mutta tilaa on muuten hyvin eikä sitä ole tuhlattu muotoilullisiin turhakkeisiin. Sen etuistuimet ovat vakiona muoviset kuppituolit ja takapenkki on arkkumallinen laatikko, joka on pehmeää muovia. Pulpettien välin voi sulkea välipeitteellä. Faster teki parhaimman kokonaisvaikutelman kelissä.

Yamarin Cross 53 BR

Juha Virtanen/Timo Sarkkinen

Cross antaa miellyttävimmän kokonaisvaikutelman hiirenharmaasta värimaailmastaan huolimatta. Sen matkustamo on suojainen. Mitoitukset ja istuimien toteutus on onnistuttu tekemään yksinkertaisen toimivaksi. Pulpettien tuulilasit ja oviratkaisu ovat myös joukon vakuuttavimmat. Cross hipoo ajettavuudeltaan kiitettävää.

Tekniset tiedot 

  Buster Lx Drive Open 50 Faster 515 SC Yamarin Cross 53
Bow Rider
Pituus 5,04 m 5,08 m 5,15 m 5,27 m
Leveys 1,98 m 2,08 m 2,05 m 2,08 m
Paino 410 kg 500 kg 490 kg n. 580 kg
Teho 40–60 hv 50–75 hv 50–75 hv 50–70 hv
Hinta ilman moottoria 14 200 e 13 490 e 15 100 e 14 990 e
Hinta koeajomoottorilla 22 560 e 20 500 e 24 500 e 23 180 e
Valm. Inha Works Ltd Inha Works Ltd Juha Snell Oy Konekesko Oy
  www.buster.fi www.buster.fi  www.faster.fi  www.yamarincross.fi

Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Juha Virtanen ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 2/2012 jutusta

Lue myös nämä

X