Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Talvitelakointi: Helsingin alueen telakointikriisi alkaa nyt

Helsingissä on odotettu, milloin uhatut talvisäilytyspaikat ovat todella poistumassa. Nyt se on edessä – parin tulevan vuoden aikana puolet uhan alla olevista 5 000 venepaikasta poistuu.

28.10.2022

Tekstimarkus ånäs

Nyt se alkaa. Talvisäilytyspaikoista on ollut pulaa jo valmiiksi Helsingissä, mutta jo pitkään on tiedetty, että tilanne tulee tulevaisuudessa hankaloitumaan entisestään. Liki kaikki isot veneiden talvisäilytysalueet kun ovat joko jo kaavoitettu poistuviksi tai niitä uhkaa prosessi, joissa tilalle on tulossa joko asuin- tai liikerakentamista. Tai puisto.

Romahdus on alkamassa Taivallahdesta.

”Se on ensimmäinen, joka aloittaa poistuvien alueiden suman, sillä siellä aloitetaan uuden kylpylähotellin rakentaminen”, kertoo Helsingin kaupungin ulkoilupalvelupäällikkö Stefan Fröberg.

Helsingissä on katoamassa peräti 5 000 veneiden talvisäilytyspaikkaa.

”Tilanteen eskaloituminen on nyt käsillä. Kahden kolmen vuoden sisällä poistuu noin 2 500 paikkaa.”

Taivallahdesta kaupunki vielä selviytyi, sillä kyse on vain noin 150 veneen alueesta. Järjestelyitä avitti sattuma.

”Saamme siirrettyä veneet Hernesaareen, sillä siellä kaavasta on valitettu ja rakentamisprosessi on jäissä”, Fröberg kertoo.

Kun Hernesaarta päästään väistämättä lähivuosina rakentamaan, myös nämä paikat poistuvat. Fröberg on tiimeineen mahdottoman edessä, sillä jos vierekkäin on veneiden talvisäilytykseen varattu kenttä tai hulppea kerrostalo, jälkimmäinen voittaa aina. Etenkin kun myös vaikkapa puisto voittaa.

Näin on tapahtumassa Helsingin suurimpiin kuuluvalle talvisäilytysalueelle Verkkosaaressa, kun Kalasataman alueen rakentaminen edistyy. Nyt sopimusta talvisäilytyksestä peräti 660 veneen alueella on jatkettu kahdeksi vuodeksi.

Verkkosaaressa on kuitenkin muhimassa yllätys. Kaavaan piirretty rakennusmaa ulottuu vain hyvin vähän nykyisen talvisäilytysalueen puolelle. Loppu siivottaisiin alueelle rakennettavan puiston tieltä. On kuitenkin käynnistetty prosessi, jossa Verkkosaareen voisi jäädä myös jonkun verran veneitä.

”Se on kiintoisa hanke, jolla tuntuisi olevan mahdollisuudet menestyä. Kyse on kuitenkin pienemmästä määrästä, mitä siellä nykyisellään säilytyksessä on”, Fröberg vahvistaa.

Esimerkiksi Puotilassa tilanne ei ole yhtä valoisa, sillä uuden Puotilanrannan asuinalueen tieltä veneiden talvisäilytys on poistumassa kokonaan.

”Siellä on satoja venepaikkoja, joille pitäisi löytää uusi alue.”

Jatkossa rannoilla sijaitsevat säilytysalueet olisivat varattu vain suuremmalle kalustolle.

Trailerit kieltoon rannoilla

Kulttuuri- ja liikuntatoimi on Fröbergin johdolla kehittänyt useita ratkaisumalleja. Keskeistä on, että tieliikennekelpoisella trailerikalustolla liikkuvat veneet saataisiin kauemmas rannasta ja harvat jäljelle jäävät veneiden talvisäilytysalueet jäisivät isommille veneille.

”Trailerisäilytys on tarkoitus kieltää rannan tuntumassa olevilla säilytysalueilla”, Fröberg kertoo.

Uusia traileriparkkialueita on suunniteltu muun muassa Malmin lentokentälle ja Tolkkisiin Porvooseen, josta Helsinki on ostanut maata tätä tarkoitusta varten.

”Malmi olisi pitkäaikainen väliaikainen ratkaisu, mutta iso sellainen ja joka kantaisi aina pitkälle 2030-lukua. Tolkkisissa taas emme voi vaikuttaa siihen, saammeko todella sen alueen veneiden talvisäilytystä varten – se on Porvoon kaupungin kaavoituksen käsissä.”

Sen sijaan esimerkiksi loistoristeilijöiden laiturin käyttäminen talvisin veneiden säilytykseen Hernesaaressa ei ole ollut enää aktiivisella listalla. Sieltä olisi Helsinkiläisten veneseurojen yhteenliittymän Helveneen mukaan saatavissa noin 500 talvisäilytyspaikkaa.

”Emme ole enää neuvotelleet sataman kanssa. Idea on pääpiirteissään hyvä ja se on meillä takataskussa tulevia vuosia varten. Toisaalta se määrä on niin pieni, että se ei kokonaisuudessaan ratkaisisi mitään.”

Kaupunki on toivonut yksityiseltä sektorilta apua säilytysongelman ratkaisemissa. Kaupallista tarjontaa on viime vuosina tullut runsaasti, mutta esimerkiksi puuveneille lämmin ja kuiva sisätila on tuhoisa.

Kaupunki miettii halujaan

Kun uusia merenrantaan rajoittuvia asuinalueita suunnitellaan, mukaan piirretään aina isot venesatamat. Veneitä käytetään sisäänheittotuotteina, näkee myös Fröberg.

”Ymmärrän, että veneet eivät monessa paikassa kuulu enää rantapenkereelle, mutta onko oikein, että katteettomasti lupaillaan jotain, jos realismi unohdetaan”, Fröberg kysyy ja korostaa, että toteuttava porras ei tilannetta muuta.

”Maankäyttö on aina poliittinen päätös. Me vain toimimme sen mukaan.”

Fröberg iloitsee siitä, että talvisäilytysalueongelmaan nyt vihdoin herätty myös poliittisella tasolla.

”On hyvä, että veneilyn rooli on noussut lautakunnassa merkittävällä tavalla keskusteluun. Olen sitä odottanut ja nyt me vihdoin näemme, mikä on kaupungin poliitikoiden tahtotila veneilyn suhteen.”

 

Lue myös nämä

X