Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Targa 25 -84 + Volvo Penta 200 hv dsl -90

21.11.2008

Tekstitimo sarkkinen

Kuvattimo sarkkinen pasi nuutinen

Väsähtänyt meriratsu

Hintapyyntö: 49 000 euroa ”ratsastusta uusien Targojen maineella”

Käytetty, alle 50 000 euron hintainen Targa ei todellakaan ole mikään vakiovieras vaihtoveneiden joukossa. Yksi sellainen kuitenkin odotti ostajaansa NJK:n Venetorilla syyskuussa. Oli aika selvittää, onko legendaarisen merkin varhaistuotantoa edustavasta keskikoppiveneestä ”merten maasturiksi”.

Vielä 1980-luvulla Targa edusti lähes yksin synnyttämäänsä venetyyppiä: keskikajuuttaveneitä, joissa on ympärikäveltävä keskikajuutta ja joiden voimanlähteenä on sisäperämoottori. Vaikka uudenlainen venetyyppi herätti kiinnostusta meilläkin, Targa 25:n myyntimäärät jäivät 1980-luvulla sangen vaatimattomiksi. Venettä kyllä ihasteltiin, mutta kun voimanlähteenä oli sisämoottorin sijaan sisäperämoottori, pakettihinnat nousivat monille liian korkeiksi. Ja kuten nykyisin, Targat varustettiin jo tuolloin suurilla dieselmoottoreilla.

Perusidea ennallaan

Suuruuteensa Targa on noussut sitä 25 vuotta valmistaneen Botnia Marinin komennossa. Nyt testatun yksilön on kuitenkin valmistanut etupäässä Targa 96 ja 101 -purjeveneiden tuotantoon keskittynyt Targa Yachts. Yritys myi Targa 25:n muotit ja valmistusoikeudet Botnia Marinille vuonna 1984.

Uusi, innokas isäntä teki malliin useita muutoksia jo samana vuonna. Niistä näkyvimpiä oli kajuutasta yläohjaamoon johtavan kulkutien poistaminen. Botnia Marinin valmistamat ”kaksvitoset” tunnistaakin helposti siitä, että hytin takaseinässä on ikkuna oviluukkujen sijasta. Vaikka Botnia Marin on kehittänyt alun perin 7,5 metriä pitkää 2,8 metriä leveää mallia määrätietoisesti, tyyli ja alkuperäisidea ovat pysyneet siinä määrin ennallaan, että vanhan neljännesvuosisadan ikäisen yksilön tunnistaa Targaksi ensivilkaisulla.

Hytin takapäähän muotoiltu ulko-ohjaamo on Targan tunnusmerkki ja tänäkin päivänä erikoisuus 7,5-metrisessä keskikajuuttaveneessä.

Persoonallisen keskikajuutan iso etulasi nojaa tutusti eteenpäin. Sivuikkunat ovat suorakaiteen muotoiset, kulmista pyöristetyt, ja niitä ympäröivät paksut kumitiivisteet. Kajuuttaan pääsee molemmilta sivuilta liukuovista. Vapaata liikkumatilaa on kajuutan edessä, sivuilla ja takana. Kajuutan tarkoituksena on antaa miehistölle suoja sen ajaksi, kun veneellä siirrytään lähtöpisteestä määränpäähän – ellei sitten olla korkeammalla maisemapaikalla ulko-ohjaamossa.

Targan koeajopäivälle toivottiin tietenkin veneen luonteen mukaista keliä, siis rajua tuulta ja miehen korkuisia aaltoja. Eikä testiryhmän tarvinnut pettyä, sillä syyskuun viimeisenä perjantaina länsituuli puhalteli Helsingin edustalla 11 m/s. Kun vielä Tallinnan laivat tekivät omia aaltojaan, testiolot olivat kohdillaan.

Onko Targasta sitten meriratsuksi, luottokumppaniksi vaahtopäiden sekaan? Siinä mielessä kyllä, että veneestä jää jämäkkä vaikutelma kovassa kelissä ajettaessa. Irtovarusteet lentelevät pitkin venettä, mutta sen rakenteet eivät notku eikä nitinöitä juuri kuulu. Tätähän meriveneeltä odotetaan!

Lue juttu kokoanisuudessaan Kipparista 11/2008

Tekniset tiedot

Targa 25
Pituus
7,5 m
Leveys 2,8 m
Paino 1900 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Makuusijoja 2
Polttoainesäiliö 300 l
Moottori Volvo Penta AQAD 41 200 hv, vm. 1990
Tehosuositus 130-220 hv
Hinta 49 000 €
Hinta valmistusvuonna v. 1984 n. 20 000 € (119 000 markkaa) Volvo Pentan 165-hevosvoimaisen dieselmoottorin kanssa
Valmistaja Targa Yachts, Jämijärvi

Lue myös nämä

X