Tilaa
Jutut

Tee itse: Huolla sisäperämoottori jo syksyllä

Veneilykauden päättyessä on nyt hyvää aikaa valmistella vene ja sen moottori talvisäilytystä varten. Jos haluaa varmistaa, että tulevana keväänä pääset uuteen veneilykauteen ilman huolia, tarkista ja huolla moottori kuntoon jo hyvissä ajoin. Näillä vinkeillä voit valmistella bensiinikäyttöisen sisämoottorisi talven odotukseen.

16.10.2018

Tekstija kuvat Staffan Westerling

Bensiinin säilyvyydestä on tullut ongelma. Ennen polttoaine pysyi talven yli kunnossa ja moottorin käynnistyminen oli lähes varmaa. Nykybensan kanssa se on hankalaa, jotta polttoaineen ominaisuudet säilyisivät talvisäilytyksen ajan ja moottorin käynnistyminen olisi turvattu kevään ensireissun ollessa käsillä.

Ennen syksyn viimeistä venereissua on hyvä kaataa tankkiin polttoaineen stabilointiainetta. Näitä säilöntäaineita, jotka pitävät bensiinin ominaisuudet tallella, voi ostaa kaikista hyvin varustetuista venemyymälöistä ja huoltoasemilta. Annosteluohje löytyy yleensä pullon kyljestä. Aine estää talven aikana polttoaineen kuivumisen ja kiteytymisen talven myötä kivikovaksi hartsiksi, joka tukkii suuttimet ja aiheuttaa ongelmia heti keväällä.

Moottoriin voi ajaa myös pienkonebensiiniä, jonka ominaisuudet säilyvät muuttumattomina tavallista bensiiniä huomattavasti paremmin. Ainakin suurempaan tankkiin on syytä viimeisessä tankkauksessa ostaa 98 E5 -bensaa, jonka säilyvyys on paljon parempaa kuin 95 E10 -bensan.

Kolmas vaihtoehto on ajaa syksyllä bensiini loppuun ja tankata uutta ”tuoretta” bensiiniä vasta kevään ensimmäiselle reissulle lähdettäessä. Viimeisiksi bensoiksi, jotka jäävät koneen järjestelmään, suositellaan pienkonebensaa.

Katso tästä työohje bensiinikäyttöisen sisämoottorin talvihuoltoon.

Lue myös nämä

X