Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Tee itse: Kaukohallintalaitteen huolto – Varmista sujuva säätö

Varsinkin avoveneissä jatkuvasti säälle alttiina oleva kaukohallintalaite kaapeleineen tulisi huoltaa aina muutaman vuoden välein.

28.01.2022

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Toimiva yhteys perämoottorin ja kuljettajan välillä hoidetaan veneessä kaukohallintalaitteella, jonka kahvassa on vaihteen valitsin ja kaasu. Suurempien moottoreiden kaukohallintalaitteen kahvassa on lisäksi myös usein sähköinen trimmi, jolla säädetään moottorin asentoa. Mekaanisesti toimiva kaukohallintalaite on yhdistetty moottoriin kahdella kaukosäätökaapelilla, joissa on sisällä työntö- ja vetotoiminnan mahdollistava jäykkä vaijeri. Toisessa kaapelissa toimii vaihteenvalitsin ja toisella säädellään kaasua.

Mekaaniset kaukosäätölaitteet ovat yleensä varmatoimisia, mutta vaativat kuitenkin aina muutaman vuoden välein tarkistusta ja huoltoa.

Varsinkin avoveneissä ja meriolosuhteissa kaukosäätökaapelien sisään saattaa muodostua ajan myötä kosteutta, jolloin vaijerin toiminta pikkuhiljaa jäykistyy ja pahimmassa tapauksessa vaijeri saattaa jämähtää kokonaan kiinni.

”Se onkin yleisin kaukosäätölaitteissa ilmenevä vika. Myös säätölaitteen kopan sisukalujen puhdistus, tarkistus ja mekaanisten osien voitelu on hyvä tehdä aika ajoin. Suosittelen kaukosäätölaitteen huoltoa ja vaijerien herkistelyä tehtäväksi muutaman vuoden välein. Yksinkertaisen huollon voi tehdä myös itse”, sanoo kaukosäätölaitteen huoltovinkit antanut Henri Remes, jonka Mäntsälässä toimiva yritys Henkan Kone ja Osa on korjannut, huoltanut ja myynyt pääasiassa vanhempia perämoottoreita uusiokäyttöön jo yli kymmenen vuotta.

Ammattilaisen huollossa on tällä kertaa 1990-luvun Suzukin kaapelivälitteinen kaukohallintalaite. Samat huoltovinkit pätevät pääsääntöisesti myös muihin merkkikohtaisiin sekä tarvikkeina myytäviin kaapelivälitteisiin laitteisiin.

Lue huolto-ohje Kipparista 1/2022.

Lue myös nämä

X