Tilaa
Testit

Testissä Nimbus T8 – Ruotsinsavolainen Kuopiosta

Nimbuksen T-mallit tarjoavat kovan vastuksen suomalaisille Axoparille, Saxdorille ja Quarkenille. Mutta onko tuo ihme, sillä T8 valmistetaan Kuopiossa.

12.04.2023

TekstiVesa Leppä

KuvatVesa Koivunen

Kenelle: Yhteysveneeksi saaristoon ja suurille järville tai aurinkoisen meripäivän viettoon muutamalle aikuiselle.


Nimbus T8 saa aikaan déjà vu -ilmiön. Tällaisia porraspohjaisia ja pystykeulaisia, lähinnä tendereiksi laskettavia veneitä on ilmestynyt muutaman vuoden ajan valtavasti markkinoille. Myös Nimbuksen T-mallin nimi tulee sanasta tender.

Nimitys tender tai tenderi on tarkoittanut alun perin yhteysvenettä, joka toimii suuren huvi- tai matkustaja-aluksen linkkinä rantaan, jonne iso alus ei mahtunut. Sittemmin tendereiksi on alettu kutsua myös avoimia moottoriveneitä, joita käytetään yhä monipuolisempiin tarkoituksiin.

Erilaiset porraspohjat ovat olleet merkittävä keskustelun aihe venesuunnittelussa viime vuosina. Porraspohjat on alun perin suunniteltu kevyisiin ja nopeisiin veneisiin, kuten suuriin ribbeihin ja avoveneisiin. Niiden pää­asial­linen tarkoitus on keventää veneen kulkua syöttämällä pohjan ja veden väliin ilmaa ja näin pienentää kitkaa.

Nimbuksen pohjassa on kaksi porrasta, joiden tarkoituksena on vähentää kitkaa pohjan ja veden välillä. Ajo-ominaisuuksia portaat eivät haittaa – päinvastoin!

Kun ruotsalainen Nimbus osti suomalaiset Bellan, Aquadorin, Flipperin ja Falconin, se sai käyttöönsä myös paljon osaamista ja veneiden valmistuskapasiteettia. Nimbus onkin osannut hyödyntää Bella-Veneet Oy:n hyviä puolia ja antanut veneitä valmistettavaksi Ruotsin ja Puolan lisäksi Kuopioon.

T8-mallia tarkastellessa ja ajaes­sa voi hyvin todeta, että siinä ruotsalaiset ovat tehneet oikein. Nimbus T8 on jykevä, tukeva ja sangen laadukkaan tuntuinen tuote. Huomio kiinnittyy muun muassa sandwich-rakenteiseen kanteen, jonka paksuus on vaikuttava. Suuri osa rungostakin on Divinycell-täytteistä sandwichiä ja loput, muun muassa pohja, umpilaminaattia.

Oleskelutila ja matkustamo muodostuvat avotilassa olevasta, moneksi taipuvasta penkistä ja ohjaamon istuimista. Penkistä saa muodostettua aurinkotason, joka kääntyy eteen ja taakse. Leveys rajoittaa sen käytön maksimissaan kolmelle hengelle. Ohjaamon penkkien taakse sijoitetun klaffipöydän kanssa takapenkistä ja ohjaamon kahdesta erillisistuimesta saa oleskeluryhmän illanistujaisia varten.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 4/2023

Nimbus T8

Pituus 7,93 m, leveys 2,55 m, paino (ilman moottoria) 2 300 kg, valmistusmateriaali lujitemuovi, henkilöluku 8, makuupaikat 2, CE-luokka C, tehosuositus 200-300 hv perämoottori, koeajomoottori Mercury Verado V8 300 hv, polttoainesäiliö 240 l, vesisäiliö 50 l, lämminvesivaraaja 15 l (230 V), septisäiliö 48 l

Vakiovarusteet: mm. keulapotkuri, trimmitasot, plotteri 9″, matot, patjatLisävarusteet: mm. T-top-kate, värirunko, tiikki- tai Flexo-teak-kansi, ankkurivinssit keulaan ja perään, jääkaappi, kaasukeitin, lämminvesijärjestelmä, harmaavesitankki, navigointilaitteet, antifouling-maalaus

Valmistaja: Nimbus Group, valmistuspaikka Kuopio

Päämyyjä: Boat World

Hinta: alk. perusvarustuksella, perusmoottorilla ja ilman T-topia 112 270 €, koeajomoottorilla 121 768 €

Lue myös nämä

X