Testit

Testissä saariston panssarilaiva Venäjältä: Volzhanka 700 Cabin

Venäläinen hintapommi osoittautui melkein pomminkestäväksi. Se karisti tehokkaasti myös ennakkoluulot, joita naapurimaan menopeleistä kuulee yhä puhuttavan.

13.09.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Samarassa, Etelä-Venäjällä valmistettavien Volzhanka-veneiden malleja ja niiden muunnelmia on yhteensä parin tusinan verran. Vilkaisu valmistajan nettisivuille paljastaakin, ettei kyseessä ole mikään nyrkkipaja. Yritys perustettiin vuonna 2004 veneiden korjaustoimintaan, mutta jo viisi vuotta myöhemmin vuonna 2009 valmistui ensimmäinen oma venemalli, Volzhanka.

700 cabin on toiseksi suurin malli. Se on tyypiltään ja tiloiltaan lähellä meillä ja erityisesti Euroopassa suosittuja Pilothouse- ja Peche Promenade -venetyyppejä. Ajohytin mataluus ja keittomahdollisuuksien puute vie Volzhankan kuitenkin lähemmäs vauhdikasta yhteysvenettä.

Vene on silmiinpistävän matala. Sisätilat kuitenkin yllättävät, sillä matalalle viety käytävä mahdollistaa liikkumisen normimittaisille kumartelematta.

Näkyvyys saa kiitosta. Ikkunanpuitteet ovat kapeita, eivätkä aiheuta häiritseviä katveita. Kaikki sisäpinnat ovat sävyiltään tummia, jolloin pieniäkään heijastuksia ei synny.

 

Yhteysveneluonnetta kuvastaa se, että styyran puolella kuljettajan istuimen takana, missä usein nähtäisiin kaappi ja pentteri, on tällä kertaa kahden istuttava pitkittäinen penkki.

Jämäkän koppiveneen testipaikka löytyi Helsingin Katajaluodon eteläpuolelta, jossa vallitsi runsaan puolen metrin mittainen merkitsevä aallonkorkeus. Korkeimmat yksittäiset aallot olivat vajaan metrin luokkaa.

Lue Volzhanka 700 cabin -veneen testi kokonaisuudessaan Kipparista 9/2018.

 

 

Lue myös nämä

X