Tilaa
Testit

Testissä uusi Buster XL – Täysosuma

Uusi XL on monessa asiassa niin hyvä, että herää kysymys: Mihin niitä isompia malleja oikeastaan tarvitaan?

15.11.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen, Anton Reenpää

Kenelle:

Merkkiuskolliselle Busteristille, jota eivät muotivirtaukset hetkauta, ja joka tyytyy avoveneen mukavuuksiin mökkimatkoille.


Sateisella Saaristomerellä aamu valkenee lokakuun ensimmäisenä verkkaisesti. Merenpinta nousee, tuuli riepottelee rantapuita ja merisääennuste on antanut kovan tuulen varoituksen läntisille merialueille.

Lämmin kerrasto ja kuivapuku yllä, kun astelemme laiturille. Uusi Buster XL on saanut kovasti kehuja ajo-ominaisuuksistaan, joten kovastihan sitä täytyy testatakin. Irtoavatko pulpetit, kuten kävi eräälle toiselle mallille testeissämme tasan kymmenen vuotta sitten?

Lounaistuuli puhaltelee 12 metriä sekunnissa, puuskissa 16, kun suuntaamme Airistolle. Vastatuuli on kova, mutta isot ja korkeat tuulilasit antavat hyvin suojaa viimalta, myös silloin kun istuimen etureunan kääntää ylös ja käyttää sitä nojaustukena.

Vaikka veneen pituus on kasvanut huomaamattomat 11 senttiä ja leveys 3 senttiä, uusi malli tuntuu selvästi edeltäjäänsä isommalta (testi Kippari 1/2012). Eikä se oikeastaan ihan pieni enää olekaan; mitoiltaan kuin ensimmäisen sukupolven Magnum 90-luvulta (vertailu Kippari 1/1991).

Sisätilojen volyymia on saatu kasvatettua leventämällä vesilinjaa peräti 30 sentillä, ja isomman veneen tuntuun vaikuttaa myös vahvasti aiempaa suurempi laitakorkeus.

Levennetty vesilinja tekee hyvää uuden XL:n käsiteltävyydelle. Sillä pärjää yllättävän pitkälle jopa ilman trimmistasoja, joita testiveneessä ei ollut.

Montut syvenevät kelin kovetessa, mutta tasapaino säilyy

Lue uuden Buster XL:n testiraportti Kipparista 11/2019

Lue myös nämä

X