Uudet VR-sarjan Baylinerit ovat kokoonsa nähden tilavia. Leveän keulan ansiosta niissä on yhtä paljon tilaa kuin puoli metriä pidemmissä kilpailijoissa.
Idea on uusi, kunhan ei urkita niin kauas kuin 60- ja 70-lukujen taitteeseen, jolloin tylpät ja leveät keulat kuuluivat yhden jos toisenkin veistämön mallistoihin.
Kun Baylinerit toden teolla rantautuivat Suomeen 80-luvulla, sai merkki kyseenalaisen imagon maakrapujen heikkolaatuisina leluina. Syy karsastukseen löytyi konservatiivisesta venekulttuuristamme sekä itse tuotteista.
Mutta veneet ovat rakenteellisesti parantuneet huokeammissakin hintaluokissa, kun valmistusmenetelmät on hiottu tehokkaammiksi ja hygieenisemmiksi. Myös puun käyttöä rakenteissa on karsittu.
Bayliner VR5 ei herkuttele yksityiskohtien runsaudella, mutta työn laatu ja viimeistely kestää vertailun kaikkien markkinoilla olevien kilpailijoiden kanssa.
Moni asia on muuttunut ja malliston laajuus on kaventunut vuosien saatossa, mutta Baylinerin johtoajatus hyvän hinnan ja laatusuhteen perusveneistä on yhä tallella. Siitä veistämö näyttää olevan aiheellisesti ja aidosti ylpeä.
Moottori ja tunnelma
Bayliner VR5 on mahdollista ostaa joko sisäperämoottorilla tai perämoottorilla. Joku voi pitää tällaista valinnanmahdollisuutta erikoisena tämän tyyppisessä veneessä, mutta optiolla on pitkä perinne Baylinerin historiassa. Jo 80-luvulla useimmat malliston pienimmät veneet oli saatavilla kummallakin moottorityypillä, vaikka veneet muuten olivat identtiset.
Kun esteettisyydellä on tavallista suurempi merkitys, päätyvät ainakin suurimmat valmistajat sisäperämoottoriin, jolloin moottori ei riko veneen linjoja.
Sisäperämoottori antaa veneelle omanlaisensa tunnun ja hengen. Juuri sellaisen, joka sopii moottoreista innostuvan huviajeluun. Sisäperämoottori on aivan eri tavalla ”läsnä”, vaikka moottori onkin tyylikkäästi poissa näkyvistä. Äänet ja värinät välittyvät ajajalle eri tavalla, kun moottori on integroitu veneen runkoon.
Samantehoinen perämoottori antaa yleensä paremman suorituskyvyn kuin vastaavantehoinen sisäperä, mutta suoritusarvot eivät ole aina ne tavoiteltavat ominaisuudet. Tuntuma ja äänimaailma voivat olla yhtä ratkaisevat.
Sisäperämoottoreita käytetään yhä harvemmin pienempien veneiden voimanlähteinä. Siksi olikin mielenkiintoista saada koeajettavaksi näinkin pieni vene tuoretta tekniikkaa edustavalla sisäperämoottorilla.