Testit

Evinrude E-Tec G2 300

Unohtakaa plagiointi ja kyseenalaistakaa kaikki vanhat ratkaisut! Näin lienee kuulunut käsky, kun Evinruden uusimman sukupolven perämoottoria on alettu kehitellä.

25.02.2016

TekstiKarel Kakko

Kuvat Tuomo Kanerva

Evinruden uusi ja persoonallinen

Joskus on helppo yhtyä ajatukseen, ettei kaikkea tarvitse tehdä tietyllä tavalla vain siksi, että niin on ennenkin tehty. Joskus taas tulee ajatelleeksi, ettei asioita ole syytä ruveta muuttamaan muuttamisen ilosta; vähempi voi olla jopa parempi.

Näitä kumpaakin ajatusta sai pyöritellä useaan otteeseen, kun koeajoimme uutta Evinrude G2 -moottoria kunnon syystuiskussa.

Valmistajan lupaukset uudesta G2:sta ovat kovat: nelitahtimoottoreihin verrattuna kulutus on 15 % pienempi, vääntö on 20 % parempi ja päästöt ovat jopa 75 % alhaisemmat.

Uutta ja uusvanhaa

G2:n jotkin yksityiskohdat kertovat selkeää kieltä halusta kunnolla erottua massasta, jotkin taas ovat teknisestä näkökulmasta enemmän kuin perusteltuja. Pitkät huoltovälit ja takuuajat ovat pakottaneet esimerkiksi mitoittamaan vesipumpun niin suureksi, että kulunut, jopa osittain vaurioitunut siipipyörä ei millään tavoin vaaranna jäähdytystehoa. Se on huokea ratkaisu, josta on vain hyötyä. Toisin kuin useimmissa kilpailevissa koneissa, G2:n laturi ei ole erillinen, hihnavetoinen laite. Se on kiinteä vauhtipyörämagneetto, josta on käytännössä eliminoitu kaikki liikkuvat osat.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X