Tilaa
Testit

Finnmaster Husky R5 – uusin tulokas Kokkolasta

Kokkolainen Finnmaster on luonut parissa vuodessa uskottavasti murisevan Husky-lauman. Viimeisin todiste on ajo-ominaisuuksillaan ja avarilla tiloillaan säväyttävä Husky R5.

29.09.2017

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Uusin Husky on isompi kuin mallinumerosta voisi päätellä. Tarkalleen 5,46 metriä pitkä ja 2,1 metriä leveä vene on ilmeisen harkittu haastaja esimerkiksi Yamarin Cross 54:lle ja Silver Hawk DC:lle, jotka kumpikin ovat Huskyn tavoin alumiinirunkoisia ja lujitemuovisella sisäkuorella varustettuja.

R5:n tunnistaa oitis Finnmasterin Husky-laumaan kuuluvaksi. Muotokieli ja värimaailma ovat tuttuja pari vuotta sitten yhtenä ryppäänä esitellyistä R6, R7 ja R8 -malleista. Todisteena siitä, että alumiiniveneitä tarvitaan tämän päivän mallistoihin tihein porrastuksin, R5 on vain 40 senttiä isosisartaan R6:ta lyhempi. Leveydessä on sentään eroa parisen kymmentä senttiä.

Se, että kaikki ”ärrät” ovat bowridereita, eli suomalaisittain tuplapulpettiveneitä, on omiaan korostamaan lauman yhdennäköisyyttä. Harkittua brändin luomista, tietenkin. Ja tottahan taustalla on sekin tosiasia, että bowrider-tyyppisten veneiden suosiolle ei näy millään mittarilla hiipumisen merkkejä, päinvastoin.

Kuten monet kilpailijansa, Husky R5 on suunniteltu monikäyttöiseksi yleisveneeksi. Tilojen puolesta sitä voi ajatella sekä huvi- että yhteysveneenä, jossa kalastuskin sujuu.

Huippuavara matkustamo

Yleensä tuplapulpettiveneessä halutaan taittaa matkaa sosiaalisesti, suojaisasti ja mukavasti pulpettien takapuolella. Etenkin pienemmissä kokoluokissa onkin perusteltua jakaa tilat Huskyn tapaan: otetaan senttejä keulasta ja annetaan ne matkustamon hyväksi.

Kiitoksena tästä, sekä pulpetin takana erillispenkeillä että peräpenkillä on oikein mukavat oltavat. Eikä tilanne muutu, vaikka erillispenkeillä istuisi pitkäjalkaisia, jotka peruuttavat penkkinsä niin taakse kuin säätövara sallii. Jalkatilaa on nimittäin yli puoli metriä – ruhtinaallisesti moniin kilpailijoihin verrattuna.

Niukan linjan säilytystilat

Muiden Huskyjen tavoin R5:ssä on panostettu säilytystilojen helppokäyttöisyyteen. Peräpenkin kansi aukeaa nerokkaan saranamekanismin ansiosta täysin pystyyn pehmusteenkin kanssa. Ja koska mekanismiin kuuluvat kaasujouset, kansi myös pysyy pystyssä.

Tilaa varusteille on peräpenkin alla kohtalaisen hyvin. Väliseiniä ei ole, joten pidempiäkin varusteita saadaan pois jaloista pyörimästä. Säilytystilan syvyyttä verottaa se, että keskellä oman kantensa alla asustaa 63 litran kiinteä polttoainesäiliö.

Kokoistaan suuremmalta tuntuva Husky R5 on vakuuttava vaihtoehto pyöreästi 5,5-metristen alumiiniveneiden joukkoon. Suomessa, kuten myös vientimaissa osataan epäilemättä arvostaa laadukkaan yleisvaikutelman antavaa venettä, jonka perusominaisuudet ovat kunnossa.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 9/2017.

Finnmaster Husky R5

Pituus 5,46 m, leveys 2,10 m, paino 535 kg ilman moottoria

Valmistusmateriaali alumiini ja lujitemuovi

Kantavuus 6 henkeä

CE-luokitus C

Polttoainesäiliö 63 l

Tehosuositus 50–70 hv

Koeajomoottori Yamaha F70, nelitahti

Vakiovarusteet mm. lukittavat säilytystilat 2 kpl, usb-pistoke, Yamaha LAN -monitoimimittarit 2 kpl, Yamaha Y-COP -varkaudenestojärjestelmä, automaattinen pilssipumppu, tuulilasien väliovi, patjasarja, lepuuttimet 4 kpl suojuksineen ja naruineen, erillisistuinten suojahuput.

Lisävarusteet Garminin karttaplotteri & kaiku, peräkuomu, avotilan pöytä, matkustamon satamapeite, alumiiniturkki (avotila ja uimatasot), pohjamaalaus.

Valmistaja Oy Finn-Marin Ltd, Kokkola

Lue myös nämä

X